Abstract
In Korean society entered into an aging society, seeing aging women's lives, the lives of older women through women's eyes means, in a sense, calling the older female audience as the subject. On International Women's Film Festival in Seoul (2006), and now in South Korea opened with the title (2002) through the respective movies understanding 'aging' and the way represented older women will be discussed. shows grandma Marta's a pleasant commotion drew with the villagers, family and friends until openig Lingerie Shop brought in her own sewing skills. challenges social prejudices regarding dementia and the brutality, and reflect the meaning of the 'the provision of care for the elderly' in a circle around bond of the mother-in-law and daughter-in-law There is difference of the producig region of made in Switzerland and made in Japan. Nevertheless, women's solidarity and alone 'late blooming flowers, cut back, even if the theme of encapsulate life through a person as a new subject to buy back more than once on the community have to be made is significant hope.
고령화사회에 진입한 한국사회에서 나이 들어가는 여성의 삶, 나이 든 여성들의 삶을 여성의 눈으로 들여다보는 것은 여성 관객으로서의 노년층을 호명하는 의미가 있다고 본다. 서울국제여성영화제에서 상영한 <할머니와 란제리>(2006), 그리고 이번에 한국에서 <소중한 사람>이라는 제목으로 개봉한 <오리우매>(2002)를 통해 각각의 영화가 '나이듦'을 이해하고 나이든 여성을 재현하는 방식을 살펴보고자 한다. <할머니와 란제리>는 바느질 솜씨를 살려 란제리 가게를 열기까지 마르타 할머니가 가족과 친구, 그리고 마을사람들과 벌이는 유쾌한 소동을 그렸다. <오리우매>는 시어머니와 며느리를 중심으로 치매라는 질병에 대한 사회의 편견과 잔인함, 그리고 '돌봄노동'의 의미를 성찰하는 작품이다. 스위스에서 만들어진 <할머니와 란제리>와 일본에서 만들어진 <오리우매>는 제작된 지역이 다름에도 불구하고 여성들끼리의 연대와 '늦었고 꺽어졌더라도 다시 피는 꽃'이라는 주제를 담아서 한 개인이 전 생애를 통해 한번 이상 새로운 주체로 다시 살 수 있는 사회에 대한 희망을 갖게 만든 것이 의미심장하다.