DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Implementation of Effective E-Learning Education Contents Considering Multi-Platform Environment

다중 플렛폼 환경을 고려한 효율적인 이러닝 교육 콘텐츠 설계 및 구현에 관한 연구

  • 최성욱 (삼육대학교 경영정보학과) ;
  • 최민석 (삼육대학교 경영정보학과)
  • Received : 2011.12.20
  • Accepted : 2012.03.21
  • Published : 2012.04.28

Abstract

The purpose of this study is to present a methodology to effectively produce the e-learning contents in two platform types of PC based and mobile based platforms. Currently, the compatibility problem of flash technology widely used in the e-learning content production of existing PC based platform not supporting flash in some mobile platforms is being created while the condition of accompanying inconvenience in learning due to small screen and difference of input interface is being created in case of using the contents for PC even in case of the mobile platforms in which flash is supported. Considering this situation, this study is presenting a content development methodology that can provide services in both platform types based on standard technologies such as HTML 5. In conclusion, the methodology proposed in this study separates the content and the view of learning contents while supporting to enable content implementation using various forms of views based on the content database that has been constructed to show very efficiently characteristics in the content reuse and the multi platform support categories.

본 연구의 목적은 이러닝 콘텐츠를 PC 기반 및 모바일 기반의 두가지 플랫폼에서 효율적으로 제작할 수 있는 방법론을 제시하는 것이다. 현재 기존 PC 기반의 이러닝 콘텐츠 제작에 많이 사용되는 플래시 기술이 iOS 등의 일부 모바일 플랫폼에서는 플래시가 지원되지 않는 호환성 문제가 발생하고 있으며, 플래시가 지원되는 모바일 플랫폼의 경우도 PC용 콘텐츠를 그대로 이용할 경우 작은 화면과 입력 인터페이스의 차이로 학습에 불편이 뒤따르는 현상이 발생하고 있다. 이러한 상황을 고려하여 본 연구에서는 HTML5 등의 표준 기술을 기반으로 두 가지 플랫폼에서 모두 서비스 가능한 콘텐츠 개발 방법론을 제시하고 있다. 결론적으로 본 연구에서 제안하는 방법론은 학습 콘텐츠 내용과 뷰를 분리하고, 구축된 콘텐츠 데이터베이스를 기반으로 다양한 형태의 뷰를 이용한 콘텐츠 구현이 가능하도록 지원하여 콘텐츠 재사용 및 다중 플랫폼 지원 부문에서 매우 효율적인 특성을 나타내도록 한다.

Keywords

References

  1. 디지털 콘텐츠 시장 조사 결과, 문화체육관광부, 2008.
  2. 국내 디지털 산업 시장 조사, KIPA, 2008.
  3. 세계 디지털 콘텐츠 시장 조사 보고서, 한국소프트웨어 진흥원, 2008.
  4. Mobile behavioral data, Nielsen-koreaclick, 2011.
  5. 2008년 해외 디지털콘텐츠 시장조사: 총괄편, 한국소프트웨어 진흥원, 2008.
  6. 이혜정, 김태현, "e-Learing 콘텐츠 제시 유형이 학습결과에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회 추계종합학술대회 논문지, pp.727-732, 2007.
  7. 이준희, "e-Learing에서 상호작용 촉진을 위한 학습 설계", 한국콘텐츠학회논문지, 제5권, 제4호, pp.197-203, 2005.
  8. 김혜영, 이희수, "e-Learing 콘텐츠유형에 따른 학습자 만족도 - K사이버대 콘텐츠 유형 사례를 중심으로", e-비즈니스연구 제10권, 제4호, pp.299-316, 2009.
  9. 김정희, 김호성, "교육용 플래시 콘텐츠 저작시스템의 구현 및 재사용성 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제5권, 제2호, pp.7-17, 2005
  10. http://www.creadu.com
  11. http://www.adobe.com/flashplatform/
  12. David Gassner, Adobe Flash Builder 4 and Flex 4 Bible, John Wiley & Sons, 2010.
  13. http://www.w3.org/TR/html5/
  14. http://javafx.com/
  15. http://www.silverlight.net/
  16. http://www.w3schools.com/js/
  17. http://www.w3schools.com/ajax/default.asp
  18. http://jquery.org/
  19. http://www.jplayer.org/