Asia-Pacific Journal of Business Venturing and Entrepreneurship (벤처창업연구)
- Volume 7 Issue 1
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- Pages.47-56
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- 2012
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- 1975-7557(pISSN)
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- 2671-9509(eISSN)
The Power of Trust in the Relationship between Online Shopping Experience and Perceived Shopping Value
온라인 쇼핑 경험과 지각된 쇼핑가치의 관계에서의 신뢰의 역할에 관한 연구
- Yoo, Chul-Woo (Management Science & Systems, SUNY at Buffalo) ;
- Rhee, Cheul (e-Business, Ajou University) ;
- Choe, Young-Chan (Regional Information, Seoul National University)
- Received : 2012.02.07
- Accepted : 2012.03.13
- Published : 2012.03.30
Abstract
The main goal of this study is to investigate the importance of trust as a mediator between shopping experience and shopping value. Previous studies on utilitarian shopping value and hedonic shopping value have focused on the antecedents and outcomes of those shopping values. Also, although the role of trust has been studied a lot in the series of studies on online shopping mall, most of them focus on the relationship with intention to shop or use and there are few studies on the mechanism in which consumers get to have shopping value. This study tries to see how trust can boost utilitarian shopping value and hedonic shopping value which can lead to consumer's loyalty to the shopping mall. A structural equation model is proposed and examined through a survey research to investigate the role of trust in forming perceived shopping value. One model included the trust variable as a mediator and the other excluded it. The comparison of R2 verified that the first model had a better fit. The results of the study show that the level of experience has a significant impact on both utilitarian and hedonic shopping values in the case of the model without the mediator. But experience has an insignificant or a partially significant effect on utilitarian and hedonic shopping values when trust mediates experience and shopping values. Finally, the implications and limitations are further discussed.
본 연구는 쇼핑경험과 쇼핑가치 간의 관계에서 매개변수로서의 신뢰의 중요성을 파악하는 데에 주된 목적을 두고 있다. 쇼핑의 효용적 가치와 쾌락적 가치에 대한 기존 연구는 선행변수나 결과에 주로 초점을 두고 있는 것이 많다. 또한, 신뢰의 역할이 온라인 쇼핑몰에 관한 논문에서 많이 연구되어 온 것은 사실이나, 대부분 쇼핑 내지는 사용 의도와의 관계에 치중되어 왔고, 소비자가 쇼핑가치를 갖게 되는 메커니즘에 대한 연구는 그리 많지 않았다. 본 연구는 신뢰가 어떻게 쇼핑의 효용적 가치나 쾌락적 가치를 증가시킬 수 있는가에 대해 초점을 두고 있으며, 이러한 연구는 쇼핑몰에 대한 소비자의 충성도와 깊은 관련이 있는 만큼 중요한 사안이라 할 수 있다. 구조방정식 모형이 제시되었고, 서베이를 통하여 신뢰의 역할을 실증적으로 검증하였는데, 신뢰를 매개변수로 포함한 모형과 포함하지 않은 모형을 비교함으로써 매개효과를 파악하고자 하였다. 그 결과, 신뢰가 쇼핑 경험과 쇼핑 가치의 관계에 매우 강하게 매개 역할을 하고 있음을 알 수 있었다.