A 3d Viewing System for Real-time 3d Display General Monitors

범용 모니터에서 실시간 3d 디스플레이가 가능한 입체 뷰잉 시스템 개발

  • 이상용 (고려대학교 정보통신대학 컴퓨터학과) ;
  • 진성아 (성결대학교 멀티미디어공학부)
  • Received : 2012.02.10
  • Accepted : 2012.03.06
  • Published : 2012.03.25

Abstract

The techniques of 3d image processing have broadly used in the areas including movies, games, performances, exhibitions. In addition, increasing demands for practical uses have gradually extended to the areas of architecture, medicine, nuclear power plant. However, dominant techniques for 3d image processing seem to depend on multi-camera in which two stereo images are merged into one image. Also the pipeline has limitations to provide real-time 3d viewer in ubiquitous computing. It is not able to be applicable onto most general screens as well. In addition, the techniques can be utilized for the real-time 3d game play without a particular monitor or convertor. Hence, the research presented here is to aim at developing an efficient real-time 3d viewer using only mono camera which do not need post processing for editing as well.

3d 영상 기술은 영화, 게임, 공연, 전시 등 콘텐츠 산업에서 폭 넓게 활용되고 있다. 또한 건축, 의료, 원전 산업에서도 활용도가 증대되고 있다. 하지만 3d 영상 생성기술은 거의 대부분 카메라를 두 대 이상 사용하여 촬영한 뒤 두 영상을 정합하는 방식이거나, 한 대를 사용하여 촬영한 영상을 변환보드를 이용하여 변환하는 기술이다. 이와 같이 추가적인 작업 시간이 필요한 3d 영상 생성 기술은 실시간 재생(real-time)을 지원하는 서비스에는 한계가 있다. 또한 범용적인 모니터 사용에 제약을 받는다. 제안된 기술은 특히 3d 게임 플레이나 입체영화 감상을 위해 요구되는 특별한 편광 모니터나 3d 입체 컨버터 없이도 실 3d 콘텐츠나 게임을 실시간으로 즐길 수 있는 방법을 제안한다. 단일 카메라만으로 생성가능하며 별도의 추가적인 에디팅이 불필요한 실시간 3d 영상을 생성기술을 개발하고 평가하였다.

Keywords

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