Reading Education at School Libraries: New Considerations Based on the Analysis of Students' Attitudes Toward Reading and their Reading Achievements

독서 태도와 읽기 성취도 분석이 시사하는 학교도서관 독서 교육의 방향 - 중학교를 중심으로 -

  • 권은경 (대구대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2012.11.20
  • Accepted : 2012.12.26
  • Published : 2012.12.30

Abstract

In an attempt to promote reading among middle school students which has been declining sharply, this study suggests new directions for reading education in school libraries. The study examined the following: correlation between students' attitudes toward reading and their reading achievements as revealed in PISA 2009, nationwide survey results on reading, and studies on attitudes and motives for reading. Korean students' reading achievement is very high among the OECD countries but their reading attitude is not positive enough. The strong positive relationship between pleasure reading and reading achievement indicates the importance of the provision of ample collections at school libraries as well as library programs fostering independent, free-will reading. Reading programs at school libraries should cater to students' individual characteristics and needs, such as their sex, abilities, affective and cognitive attitudes, experiences, as well as the quantity, the formats, and the time of their reading, etc.

급격하게 감소하는 중학생들의 독서를 증진시킬 수 있는 학교도서관의 독서 교육 방안을 모색하기 위하여 PISA 2009의 읽기 영역 중 독서 태도와 읽기 성적의 상관관계, 국민독서실태조사 결과, 그리고 독서 태도와 독서 동기 관련 연구들을 검토하였다. 학생들의 읽기 성적은 높지만 독서 태도는 그다지 긍정적이지 않다. 즐거움을 위한 독서가 읽기 성취도와 강한 정적 관계에 있다는 점에서 즐거운 독서를 증진시키 위해서 장서가 풍부한 학교도서관, 스스로 선택한 책을 자유롭게 읽을 수 있는 독서 시간이 보장되어야 하며, 독서를 다른 교육적 목적의 수단으로 강요하는 것을 지양해야 한다. 그리고 학생의 성별, 읽기 능력, 독서에 대한 정의적 인지적 태도, 독서 경험과 독서량, 독서 자료의 유형, 독서 시간 등의 특성에 따라 학생들을 범주화하여 차별화된 독서 프로그램을 제공해야 한다.

Keywords

References

  1. 2011 한국도서관연감. 서울 : 한국도서관협회, 2011.
  2. 교육과학기술부, 한국교육개발원. OECD교육지표:Education at a Glance OECD Indicators 2011. 서울 : 한국교육개발원, 2011.
  3. 곽철완. 학교도서관 활성화 사업에 대한 효과분석과 만족도 조사 연구. 서울 : 교육인적자원부, 2005.
  4. 김경희 등. OECD 학업성취도 국제비교 연구(PISA 2009)-본검사 시행 보고서-. 서울 : 한국교육과정평가원, 2009.
  5. 김경희 등. OECD 학업성취도 국제비교 연구(PISA 2009) 결과 보고서. 서울 : 한국교육과정평가원, 2010.
  6. 김순남. 초.중등학생의 독서 실태 진단 및 활성화 방안 연구. 서울 : 교육과학기술부. 2011.
  7. 류보라. "청소년의 독자 인식과 독서 실행의 관계 연구." 독서연구, 제24호(2010), p.259-287.
  8. 박영민. "중학생 읽기 동기의 구성 요인." 독서연구, 제16호(2006), pp.297-334.
  9. 박영민, 최숙기. "읽기 동기 신장을 위한 자기 선택적 독서 프로그램 구성 방안." 독서연구, 제19호(2008), pp.217-220.
  10. 서수현, 정혜승. "중학생의 읽기 태도 양상." 독서연구, 제27호(2012), pp.258-283.
  11. 이병기. "초.중등 학생의 독서 플로우 성향과 요인 분석에 관한 연구." 한국도서관.정보학회지, 제41권, 제4호(2010), pp.51-72.
  12. 이순영. "독서 동기와 몰입 독서의 영향에 관한 비판적 고찰." 국어교육학연구, 제26집(2006). pp.403-425.
  13. 이순영. "독서동기와 몰입에 영향을 주는 요인에 관한 이론적 고찰." 독서연구, 제16호(2006), pp.364-365.
  14. 이영진, 조성만, 권태현. "고등학생의 읽기 동기 요인 분석." 독서연구, 제24호(2010), pp.345-386.
  15. 전정재. 사랑의 혁명. 서울 : 시공사, 1993.
  16. 정혜승. "읽기 태도의 개념과 성격." 독서연구, 제16호(2006), pp.383-405.
  17. 제 1회 국민독서실태조사. 서울 : 한국출판연구소, 1993.
  18. 조지민 등. 국제 학업성취도 평가 결과에 기반한 교육정책 개선 방안. 서울 : 한국교육과정평가원, 2012.
  19. "초.중등학교, 즐겁고 자율적인 독서활동 지원." 교육과학기술부 보도자료(2011. 7. 4).
  20. 최숙기. "중학생의 읽기 동기와 읽기 태도에 관한 상관성 연구." 독서연구, 제23호(2010), pp.345-380.
  21. 최재황, 곽철완. 학교도서관 활성화 사업에 대한 효과분석과 만족도 조사 연구. 서울 : 교육인적자원부, 2005.
  22. "학교독서교육 및 도서관 활성화 방안." 교육과학기술부 보도자료(2009. 9. 25).
  23. "학교총괄표." 국가도서관통계시스템. [인용 2012. 10. 13]
  24. 한국출판연구소. 2008년 국민독서실태조사. 서울 : 문화체육관광부, 2008.
  25. 한국출판연구소. 2009년 국민독서실태조사. 서울 : 문화체육관광부, 2009.
  26. 한국출판연구소. 2010년 국민독서실태조사. 서울 : 문화체육관광부, 2010.
  27. 한국출판연구소. 2011년 국민독서실태조사. 서울 : 문화체육관광부, 2011.
  28. 황금숙 등. 어린이.청소년 독서문화 진흥 선진화 방안 연구. 서울: 국립어린이청소년도서관, 2010.
  29. Nell, Victor. "The Psychology of Reading for Pleasutre: Needs and Gratifications." Reading Research Quarterly, Vol.23, No.1(1988), pp.6-50. https://doi.org/10.2307/747903
  30. PISA IN FOCUS 2011/8(September) [cited 2012. 3. 8].
  31. Stanovich, Keith E.. "Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy." Reading Research Quarterly, Vol.21, No.4(1986), pp.360-407. https://doi.org/10.1598/RRQ.21.4.1