A Development of the Contents for the Reading Attitude Survey Questionnaire through the Analysis of Reading Attitude Models

독서태도 모형 분석을 통한 독서태도 조사 설문 내용 개발

  • 변우열 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • Received : 2012.11.05
  • Accepted : 2012.12.26
  • Published : 2012.12.30

Abstract

The purpose of this research is to increase understanding about 'an attitude' and to develop the contents of the reading attitude survey questionnaire through the analysis and comparison of reading attitude models. An attitude has an individual's perception and feeling about events, problems, people or things, and it also includes the state prepared for reaction. An attitude consists of emotion, cognition and behavior and it is formed by experience, learning or value judgment. Reading attitudes are composed of cognitive factors that represent beliefs or opinions about reading, emotional factors that represent evaluation and emotion about reading, and behavioral factors that represent intentions or behavior to reading. The analysis of the components of the reading attitude models shows the fact that the influencing factors of reading attitude formation are the reading experience, beliefs of reading results, beliefs about others' expectations and reading environments. Thus, the contents of reading attitude survey questionnaires should include such contents as reading experience, beliefs of reading results, beliefs about others' expectations, and reading environments.

이 연구는 태도에 대한 이해를 높이고 여러 학자들이 개발한 독서태도 모형의 비교와 분석을 통하여 독서태도 조사를 위한 설문 내용을 개발하고자 한 것이다. 태도는 개인이 어떠한 사건이나 문제, 사람이나 사물 등에 대하여 어떤 인식과 감정을 가지고 있으며, 또한 그 대상에 대해 가지고 있는 반응의 준비상태를 말하는 것이다. 태도는 정서, 인지, 행동으로 구성되어 있으며, 태도는 경험이나 학습에 의하거나 가치판단에 의해서 형성되는 것이다. 독서태도는 독서에 대한 신념이나 의견을 나타내는 인지적 요소와 독서에 대한 감정이나 평가를 나타내는 정의적 요소, 실질적으로 독서하려는 행동이나 의도를 나타내는 행동적 요소의 3가지 요소로 구성되어 있다. 독서태도 모형의 구성요소를 분석해보면 독서태도 형성에 영향을 미치는 요인은 독서경험, 독서결과에 대한 신념, 타인의 기대에 대한 신념, 독서환경 등을 들 수 있다. 따라서, 독서태도 조사를 위한 설문의 내용은 독서경험, 독서결과에 대한 신념, 타인의 기대에 대한 신념, 독서환경 등이 포함되어야 한다.

Keywords

References

  1. 길양숙. "태도 교육 방법." 교육연구, 제19권, 제8호(1999. 11), pp.69-73.
  2. 김대수. 태도형성론 : 마음(가치.태도)의 교육. 서울 : 우신출판사, 1993.
  3. 金尙鎬. 態度敎育. 서울 : 敎育科學社, 1980.
  4. 변우열. 독서교육의 이해. 고양 : 조은글터, 2009.
  5. 옥정인. 읽기태도 형성에 영향을 미치는 요인 연구. 석사학위논문. 한국교원대학교 대학원 국어교육학과, 1999.
  6. 이성영. "읽기 교육에서 태도의 문제 : 읽기 태도의 교육 가능성을 중심으로." 독서연구(한국독서학회), 제21호(2009. 6), pp.285-318.
  7. 鄭世九. 價値.態度敎育의 理論과 實際. 서울 : 培英社, 1979.
  8. 정옥년. "독서의 정의적 영역과 독자 발달." 독서연구(한국독서학회), 제17호(2007), pp.139-180.
  9. 정혜승. "읽기 태도 구인과 검사도구의 요건." 국어교육학연구(국어교육학회), 제27집(2006. 12), pp. 467-492.
  10. 정혜승. "읽기 태도의 개념과 성격." 독서연구(한국독서학회), 제16호(2006), pp.383-405.
  11. 車培根. 태도변용이론. 서울 : 나남, 1985.
  12. 한국독서학회. 21세기 사회와 독서지도. 서울 : 박이정, 2003.
  13. Dwyer, Edward J., Evelyn E. Dwyer. "How Teacher Attitudes Influence Reading Achivement." In: Fostering the Love of Reading : the Affective Domain in Reading Education. edited by Eugene H. Cramer & Marrietta Castle. Newark, DE : International Reading Association, 1994. pp.66-73.
  14. Erwin, Phil. 태도와 설득. 고은경 역. 서울 : 시그마프레스, 2006.
  15. McKenna, Michael C. "Toward a Model of Reading Attitude Acquisition." In: Fostering the Love of Reading : the Affective Domain in Reading Education. edited by Eugene H. Cramer, Marrietta Castle. Newark, DE : International Reading Association, 1994, pp.18-40.
  16. Mathewson, Grover C. "Model of Attitude Influence Upon Reading and Learning to Read." In: Theoretical Models and Processes of Reading. edited by Robert B. Ruddell, Norman J. Unrau. 5th ed. Newark, DE : International Reading Association, 2004. pp.1431-1461.