A Study on an Application of Constructivism to Reading Instruction in the School Library

학교도서관 독서교육방법으로서의 구성주의 학습이론 적용에 관한 연구

  • Received : 2012.08.28
  • Accepted : 2012.09.21
  • Published : 2012.09.30

Abstract

In this paper, I studied on reading instruction in the school library. Reading instruction is a very important role of school library. And it is an essential element of school education. In this paper, I tried an application of constructivism for reading instruction. Information literacy instruction of school library includes reading instruction. So the pattern of information literacy instruction of school library was accepted as reading instruction pattern of school library in this paper. And then constructivism for learning principle and reading strategies as reading instruction was analyzed in this paper. Gerard J. Westhoff categorized reading strategies into 4 parts. I applied this categorization of reading strategies to the reading instruction pattern. And I analyzed and synthesized these relative constructivism elements and reading strategies for the reading instruction pattern in this paper.

본 논문은 학교도서관 독서교육에 관한 연구이다. 독서교육은 학교도서관의 중요한 역할 중의 하나이다. 구성주의는 현대의 중요한 학습이론으로 각 교과의 학습에 적용되고 있다. 본 연구에서는 구성주의의 학습원칙을 학교도서관의 독서교육에 적용하였다. 독서교육은 오늘날 독서전략에 관심을 가지고 발전하고 있으며, 주로 국어과 독서교육에서 연구되어 왔다. 여러 문헌들의 독서전략들을 조사하고, 이를 Westhoff가 제안한 방식으로 범주화하여 학교도서관의 독서교육과정에 적용하였다. 구성주의 학습원칙은 강인애가 정리한 것을 중심으로 적용하였으며, 독서교육과정은 한국도서관기준의 학교도서관 정보이용교육단계를 기준으로 하였다. 학교도서관의 정보이용교육(information literacy instruction)은 독서교육을 포함하며, 그것을 더욱 확장 발전시킨 개념이기 때문이다. 구성주의 학습원칙을 적용한 학교도서관의 독서교육은 학교교육과 학교도서관의 발전에 기여 할 것이다.

Keywords

References

  1. 강인애. 우리시대의 구성주의. 서울 : 문음사, 2003.
  2. 강인애 등. 구성주의 교육학. 서울 : 교육과학사, 2002.
  3. 노명완. "읽기의 개념과 읽기 지도의 문제점." 교육한글 3 (1990).
  4. 노명완. "독서: 그 개념과 교육의 중요 이슈들." 한국교육개발원 연구보고서, 2011.
  5. 도서관법. 법률 제11310호, 일부개정 2012. 02. 17.
  6. 문화체육관광부. 2011년 국민독서실태조사.
  7. 박수자. "구성주의 이론의 국어교육학적 의의." 독서연구, 제18집(2007), pp.1-26.
  8. 박수자. 읽기지도의 이해. 서울 : 서울대학교 출판부, 2001.
  9. 박찬흥. "사회구성주의 작문이론의 비판적 재검토." 한국작문학회 연구발표자료집 19집(2010), pp.34-35.
  10. 변우열. 독서교육의 이해. 고양시 : 조은글터, 2010.
  11. 서진원. "교육방법으로서의 구성주의와 구조주의의 비교연구." 한국도서관.정보학회지, 제40권, 제4호(2009. 12), pp.81-92.
  12. 서진원. "구성주의 교육방법의 구현요소로서의 학교도서관 활용수업에 관한 연구." 한국도서관.정보학회지, 제42권, 제2호(2011. 6), pp.215-236.
  13. 이병기. "학교도서관 중심의 독서교육을 위한 독서전략 범주화에 관한 연구." 한국도서관.정보학회지, 제39권, 제3호(2008. 9), pp.139-159.
  14. 이상구. "구성주의 문학협동학습 방안 탐색." 독서연구, 제10집(2003), pp.163-204
  15. 이상구. "국어교육: 구성주의적 독서교육 방안탐색-급진적 구성주의를 중심으로-." 새국어교육, 제70집(2005), pp.101-145.
  16. 이성영. "구성주의적 읽기교육의 방향." 한국초등국어교육, 제18집(2001), pp.57-80.
  17. 이재기. "사회구성주의 관점에서의 독자." 독서연구, 제16집(2006), pp.77-109.
  18. 임경순. "구성주의적 관점에서 문학텍스트 읽기." 독서연구, 제18집(2007), pp.71-95
  19. 임천택. "독서교육에서 구성주의 관점의 수용." 새국어교육, Vol.59, No.1(2000), pp.171-195.
  20. 임형연. "독서교육프로그램에 대한 구성주의 관점에서의 해석." 한국일본어문학회 학술발표대회논문집, Vol.2005, No.7(2004), pp.703-706.
  21. 전성연 편. 교수-학습의 이론적 탐색. 서울 : 원미사, 2001.
  22. 정승원. 구성주의 문학교육의 이론과 실재: 조세희, 윤홍길 작품을 중심으로. 건국대학교 교육대학원, 2008.
  23. 주해영. 성장소설의 구성주의적 교육방안 연구: 김소진의 [자전거 도둑]을 중심으로. 부경대학교 교육대학원, 2009.
  24. 최자은. 읽기와 연계한 동화감상문 쓰기 교수-학습에 관한 연구: 구성주의 관점을 중심으로. 석사학위논문, 서울교육대학교 교육대학원, 2000.
  25. 학교도서관진흥법. 법률 제11310호(도서관법) 일부개정 2012. 2. 17.
  26. 한국도서관협회. 한국도서관기준. 서울 : 한국도서관협회, 2003.
  27. 한국어문교육연구소, 국어과교수학습연구소 편. 독서교육사전. 서울 : 교학사, 2006.
  28. Alberto Manguel. 독서의 역사. 정명진 역. 서울 : 세종서적. 2000.
  29. Bimmel, Peter. "Effects of Reading Strategy Instruction in Secondary Education - A Review of Intervention Studies." L1 - Educational Studies in Language and Literature 1. Kluwer Academic Publishers in the Netherlands, 2001, pp.273-298.
  30. Bransford, J. D. & M. K. Johnson, "Contextual prerequisites for understanding." Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior,17(1972).
  31. Cook, Doris M. ed. A Guide to Curriculum Planning in Reading. Madison WI : Wisconsin Department of Public Instruction, 1986.
  32. Durant, Will. 철학이야기. 황문수 역. 서울 : 고려대학교출판부. 1984.
  33. Eisenberg, Michael B. & Robert E. Berkowitz. Curriculum Initiative: an Agenda and Strategy for Library Media Programs. New Jersey : Ablex Publishing Co., 1988.
  34. Flippo, Rona F., "Points of agreement: a display of professional unity in our field", The Reading Teacher, Vol.52. No.1(september 1998), pp.30-40.
  35. Hinson, Bess ed. New Directions in Reading Instruction revised ed. International Reading Association, 2000.
  36. Kneller, George F. Movements of Thought in Modern Education. New York : John Wiley & Sons Inc., 1984.
  37. Leslie P. Steffe & Jerry Gale ed. 교육과 구성주의. 이명근 역. 서울 : 학지사, 2005.
  38. Paris, Scott G. et al. "Becoming a Strategic Reader." Contemporary Educational Psychology, 8 (1983), pp.293-316. https://doi.org/10.1016/0361-476X(83)90018-8
  39. Ponce, Héctor R. et al.. "Instructional effectiveness of a computer-supported program for teaching reading comprehension strategies." computers & education, 59(2012), pp.1170-1183. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2012.05.013
  40. Smith, Richard J. & Thomas C. Barrett ed., Teaching reading in the middle grades. Massachusetts : Addison-Wesley Pub. Co., 1979.
  41. Spivey, 구성주의와 읽기.쓰기. 신헌재 등 역. 서울 : 박이정, 2004.
  42. Vygotsky, L. S. Mind in Society. Cambridge, Mass. : Harvard Univ. Press., 1978.
  43. Westhoff, Gerard J. "Increasing the Effectiveness of Foreign Language Reading Instruction: part 1." ADFL-Bulletin, Vol.22, No.2(Winter 1991), pp.29-36.
  44. Westhoff, Gerard J. "Increasing the Effectiveness of Foreign Language Reading Instruction: part 2." ADFL Bulletin, Vol.22, No.3(Spring 1991), pp.28-32.