Fashion Bag design study with wearable technology

착용가능한 기술을 적용한 패션 가방디자인

  • Hong, Sungdae (Dept. of Theatre and Film, Major Motion Picture, Seokyeong University)
  • 홍성대 (서경대학교 연극영화학부 영화영상전공)
  • Received : 2012.08.08
  • Accepted : 2012.11.20
  • Published : 2012.12.01

Abstract

The convergence of IT technology and fashion is a marked trend in recent years induding sportswear, m-dress (mobile phone dress), and wearable computing. Despite continued research and record high development in the field, however, there still are unsettled issues like power supply, fit, washability and mobility when it comes to commercializing technological fashion product. In this context, this thesis is to propose feasible technology effectively applied to a portable bag. The first case is a bag designed to maximize sensitivity for a family who enjoys leisure activities often. The second one is a limited editionHaute Couture style bag targeting single women in their 20s and 30s. These two case studies are an attempt to demonstrate the possibility of applying wearable technology to a product design.

IT를 접목한 스포츠 의류, M-드레스(Mobile Phone Dress), 웨어러블 컴퓨팅(Wearable Computing) 등 패션이 IT와 결합하면서 활발한 움직임을 보이고 있다. 하지만 지속적인 연구를 통하여 많은 발전을 이루고 있음에도 불구하고 패션에 사용된 IT 기술의 활용은 전원, 착용감, 세탁, 휴대성 등이 문제점으로 나타나고 있다. 따라서 본 논문에서는 착용가능 기술이 효과적으로 가방에 적용되어 개발된 제품을 제시한다. 사람의 감성을 극대화할 수 있는 레저 및 여행을 위한 패밀리 룩(Family Look) 성격의 가방과 20~30대 여성들의 감성을 디자인으로 자극할 수 있는 오띠 꾸뜨르(Haute Couture) 패션에 맞는 싱글 리미티드 가방 그리고 가족이 대상이 되는 패밀리 가방을 토대로 착용가능기술이 적용된 제품디자인을 제작하여 제시하며, 이로 말미암아 앞으로 변화될 패션의 변화를 제안한다.

Keywords

References

  1. 서동수, "피지컴퓨팅의 개념과 기술적 기초", 한국디자인학회 2006 가을 학술발표대회 논문집, pp.270-271. 2006.10
  2. Buechley, L., Eisenberg, M., Catchen, J. & Crockett, A., The Lilypad Arduino: Using Computational textile to investigate engagement, aesthetic, and diversity in computer science education", Proceeding of the 26th annual SIGCHI conference on Human factors in computing system, Florence, pp.423-432, 2008.
  3. 강수련, 한아영, 김이경, "릴리패드 아두이노(Lilypad Arduino)를 이용한 무용의상 디자인 연구", 한국패션디자인학회지 11(3), pp.18-20, 2011.
  4. 고종현, "피지컬 인터페이스를 사용한 감성적 사용자 경험 디자인 : 착용가능기술을 사용한 액세사리 디자인 프로토타이핑", 디지털디자인학 연구, 제11권 제4호 통권32호, pp.239-240, 2011.
  5. 윤수인, 강혜승, "패션과 기술이 결합된 웨어러블 하이브리드 의류분석", 디자인학연구, 89, pp.8-12. 2010.
  6. KATE HARTMAN - (re)connect http;//www.katehartman.com/projects/reconnect/
  7. KATE HARTMAN - Nudgeables http;//www.katehartman.com/projects/nudgeables/