Abstract
The objective of this study is to develop the theoretical model of the telecommunication system service availability from the user perspective. We assume non-homogeneous Poisson process for the call arrival process and continuous time Markov chain for the system state. The proposed model effectively describes the user model of the user-perceived service reliability by including the time-varying call arrival rate. We also include the operational failure state where the user cannot receive any service even though the system is functioning.
본 연구의 주된 목적은 사용자 관점에서 본 통신 시스템 서비스 가용도의 이론적 모델 개발이다. 이를 위하여 호(Call) 도착은 non-homogeneous 포아손 과정의 가정, 그리고 시스템 상태는 CTMC 모델의 가정을 토대로 서비스 가용도의 추계적 모델을 개발하였다. 제시한 모델은 시간에 따라 변하는 호 도착률을 포함하여 사용자 관점에서 본 서비스 신뢰도 모형의 사용자 모델을 효율적으로 나타냈다. 아울러 시스템 자원의 고장 없이도 사용자가 서비스를 받지 못하는 시스템 상태인 운영 고장 상태를 모델에 포함하여 제공자 입장이 아니라 사용자 관점에서 모델을 구축하였다.