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User's Satisfaction Analysis on the User-Oriented Public Transit Service in Busan

이용자 맞춤형 대중교통서비스의 이용자 만족도 분석 : 부산시 사례를 중심으로

  • 박한영 (공주대학교 도시.교통공학과) ;
  • 김경석 (공주대학교 건설환경공학부)
  • Received : 2011.07.19
  • Accepted : 2012.02.07
  • Published : 2012.02.29

Abstract

The User-Oriented Public Transit Service provide public transit service through media devices, such as mobile, BIT and In-vehicle display devices, which considered user's individual characteristics and specific preference anytime and anywhere. The objective of this study is to develop and improve the services in the three media devices. This study applied user-satisfaction analysis in evaluating the service in Busan, analyze factor affecting the level of service user's satisfaction, and draw remedies based on the analysis results. The user's satisfaction average values in each media are 3.29 mobile, 3.62 BIT, and 4.05 In-vehicle display devices. Overall satisfaction average value 3.54 on the service showed a positive reaction from the survey participants. The important factor affected on general satisfaction of the User-Oriented Public Transit Service is "In-vehicle display devices" scored .632 (standardized coefficient) by categorical regression analysis. But users prefer to further improve the service environment rather than to add service information because they are already contented with the information they are getting. Furthermore, this study suggested ways of improving the User-Oriented Public Transit Service based on the satisfaction analysis results from the user's perspective.

이용자 맞춤형 대중교통서비스는 이용자의 개별 특성을 고려한 이용자별 선호 대중교통정보를 언제 어디서나 정보제공 매체를 통해 빠르고 편리하게 제공하기 위한 서비스로, 차내장치, BIT, 모바일 3가지 매체와 서비스에 대한 개발 연구가 진행되었다. 서비스에 대한 평가를 목적으로 테스트 베드 지역인 부산시를 대상으로 만족도 평가를 실시하며, 각 매체별/종합만족도의 영향을 미친 중요요인을 분석하고, 이러한 결과를 기초로 서비스 개선방안을 도출하고자 한다. 본 서비스에 대한 전반적인 만족도는 평균값 3.54로 긍정적인 반응을 보였으며, 각 매체별로는 차내장치 3.29, BIT 3.62, 모바일 4.05의 만족도를 보였다. 이용자 맞춤형 대중교통서비스의 종합만족도는 범주형 회귀분석 결과 표준화계수 .632인 "차내장치"가 만족도를 결정짓는 중요요인 매체로 작용한 것으로 분석되었다. 제공 서비스 측면에서 현재 제공되는 정보만으로도 충분히 구득이 가능하므로 콘텐츠의 추가보다는 이용환경의 개선 요구가 더 많은 것으로 분석되었으며, 이러한 결과를 토대로 이용자 측면에서의 개선방안을 제시하였다는데 본 연구의 의의가 있다.

Keywords

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