DOI QR코드

DOI QR Code

3차원 가상착의 시뮬레이션을 이용한 20~50대 연령별 남성 작업복 점퍼 패턴 설계 및 외관평가

Men's Work Clothes Jumper Pattern-making and Its Appearance Evaluation through 3-D Clothing Simulation

  • 박진아 (창원대학교 의류학과) ;
  • 이우경 (나라여자대학 인간문화연구과)
  • Park, Gin-Ah (Dept. of Clothing & Textiles, Changwon National University) ;
  • Lee, Woo-Kyoung (Graduate School of Humanities and Sciences, Nara Women's University)
  • 투고 : 2012.01.02
  • 심사 : 2012.01.27
  • 발행 : 2012.02.28

초록

The study aimed to evaluate the appearance of the men's work clothes jumpers developed to suggest the prototype work clothes jumper patterns by using the 3-D clothing simulation technology. The 3-D simulated clothing images considered the upper body features of men in the age range between 20 and 59 in South Korea. A questionnaire survey conducted previously suggested a basic jumper style with shirt collar and snap opening cuffs for the heavy industry workers; and discomforting parts of the work clothes jumper of the subject workers have been referred to for the experimental jumper appearance test. Besides, defining the measurements of men's upper bodies enabled to generate the men's 3-D virtual models representing each age group's average body feature. The significant body measurement factors for men's 3-D body modeling and jumper pattern-making were stature for the height factor; chest, waist and hip circumferences for the circumference factor; waist back, hip and arm lengths and interscye front/back for the length factor; and back neck breadth for the breadth factor and armscye and scye depths for the depth factor. The men's body measurements of 30's were implemented to three experimental jumper pattern-making methods, i.e. the 1st method using the relations based on stature and chest circumference; the 2nd method using the direct body measurements; and the 3rd method adopting the maximum ease amount of given body measurements whether relations or direct measurements except the direct measurement of scye depth. A comparison among the three experimental jumpers' simulated images highlighted that the appropriate ease amount of the jumper gained higher scores in terms of the jumpers' front, side, back and sleeve parts and the total silhouettes. Therefore the 3rd experimental jumper was finally selected for the heavy industry workers.

키워드

참고문헌

  1. 김숙진(2009), "3D 캐릭터 가상 의상 제작을 위한 패턴 제작 소프트웨어의 사용성 평가 : "Looks Tailor X"을 사례로", 대한가정학회지, 47(2), pp.111-123.
  2. 도월희, 박현정(2010), "3차원 가상착장 시스템을 이용한 체형별 니트 재킷의 맞음새 연구-30-40대 성인 여성을 중심으로-", 한국의류학회지, 34(10), pp.1632-1646. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2010.34.10.1632
  3. 김민경, 최영림, 남윤자(2010), "당의의 3차원 시뮬레이션 활용을 위한 기초 연구 -마야 퀄로스(Qualoth) 프로그램을 이용한 전통복식의 3차원 재현의 문제점을 중심으로-", 한국의류학회지, 34(11), pp.1836-1843. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2010.34.11.1836
  4. 이운영(2010), "증강현실 기술동향과 패션산업의 활용에 관한 연구", 한국디자인문화학회지, 16(2), pp.368-377.
  5. 양정은(2006), "3D 의상 모델링소프트웨어를 이용한 가상모델의 착의평가 연구-퀄로스(QUALOTH)프로그램을 중심으로-", 대한가정학회지, 44(7), pp.153-162.
  6. 도월희(2008), "3차원 가상 의상 모델링 시스템에 의한 모터사이클 재킷의 착의평가", 한국디자인문화학회지, 14(1), pp.105-115.
  7. 오영순(2011), "시각적 효과를 이용한 Plus-size 여성의 재킷 패턴 개발 -실제착의와 가상착의 비교를 중심으로-", 부산대학교 대학원 박사학위논문, pp.1-141.
  8. 최순희(2010), "고어드스커트의 패턴설계에 관한 연구", 창원대학교 대학원 석사학위논문, pp.1-51.
  9. 남윤자, 이주현(2008), "3차원 인체 형상과 가상착의", 패션정보와 기술, 5, pp.41-53.
  10. 임지영(2010), "3D 가상착의 시스템에 의한 비만 중년여성의 토르소 원형설계에 관한 연구", 한국의류산업학회지, 12(1), pp.86-93. https://doi.org/10.5805/KSCI.2010.12.1.086
  11. 우세희(2009), "디지털 클로딩을 이용한 패션디자인 개발에 관한 연구", 동덕여자대학교 패션전문대학원 박사학위논문, pp.1-130.
  12. 박진아, 배현숙(2008), "창원국가산업공단 근로자들의 작업복 착용실태에 관한 연구 -작업분야별 작업복 기능성 및 동작요인 중심으로-", 한국의류학회지, 32(10), pp.1571-1583.
  13. 박혜원, 박진아(2008), "공단근로자의 작업복 디자인 실태 및 선호도 연구", 한국패션비즈니스학회지, 12(2), pp.134-152.
  14. 산업자원부 기술표준원 사이즈 코리아, 제5차 한국인 인체치수조사사업 보고서, 자료검색일 2011.10.13, 자료출처: http://sizekorea.kats.go.kr/
  15. 남윤자, 이형숙(2005), 남성복 패턴메이킹 (개정판), 교학연구사, pp.304-317.

피인용 문헌

  1. A study on the 3D simulation system improvement through comparing visual images between the real garment and the 3D garment simulation of women's Jacket vol.2, pp.3, 2016, https://doi.org/10.17703/JCCT.2016.2.3.15
  2. A Study on Men's Wear Production Using Digital Clothing Program vol.17, pp.2, 2014, https://doi.org/10.9717/kmms.2014.17.2.266
  3. Methods to determine the size of pant patterns with curved design lines and their three dimensional construction using 3D virtual fitting vol.20, pp.4, 2016, https://doi.org/10.12940/jfb.2016.20.4.153
  4. A Study on Three-dimensional Effects and Deformation of Textile Fabrics: Dynamic Deformations of Silk Fabrics vol.17, pp.6, 2013, https://doi.org/10.12940/jfb.2013.17.6.28
  5. A Study on the Reality of Avatar Sizes Comparing with Body Sizes of Women Aged 19 to 59 vol.38, pp.6, 2014, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2014.38.6.896
  6. A Study on Expressivity of Virtual Clothing made of 3D Apparel CAD System according to the Physical Properties of Fabric vol.17, pp.4, 2015, https://doi.org/10.5805/SFTI.2015.17.4.613
  7. Computerized Human Body Modeling and Work Motion-capturing in a 3-D Virtual Clothing Simulation System for Painting Work Clothes Development vol.19, pp.3, 2015, https://doi.org/10.12940/jfb.2015.19.3.130
  8. Comparative Pattern Analysis and the Fitness Evaluation of Brassieres using 3D virtual clothing simulation - Focusing on Cross Section of Human Body Shape & Changing of Silhouette - vol.66, pp.8, 2016, https://doi.org/10.7233/jksc.2016.66.8.046
  9. Thermo-physiological Responses by Presence of Vents and Difference in Clothing Length for Construction Site Working Clothes vol.20, pp.2, 2018, https://doi.org/10.5805/SFTI.2018.20.2.202
  10. 남성용 작업복 팬츠 3차원 가상착의 시뮬레이션 평가 vol.63, pp.8, 2013, https://doi.org/10.7233/jksc.2013.63.8.027
  11. Development of multi-purpose safety workwear using the multi-functional fabric that satisfy EN(European Union safety standard) - Focused on the national 119 rescue service uniform, uniform in a gas st vol.53, pp.None, 2016, https://doi.org/10.21326/ksdt.2016..53.003
  12. 허리디스크 환자를 위한 허리보호용 이너웨어 개발 연구(제2보) -여성 이너웨어 개발과 착의평가- vol.41, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5850/jksct.2017.41.1.141
  13. 디지털 클로딩을 활용한 가상의복의 소재별 비교분석 vol.21, pp.5, 2017, https://doi.org/10.12940/jfb.2017.21.5.30
  14. 앞과 뒤 실루엣이 다른 스커트의 가상착의와 실제 착의에 대한 주관적 외관평가와 형태특성 비교 vol.21, pp.5, 2017, https://doi.org/10.12940/jfb.2017.21.5.91
  15. 3차원 데이터를 활용하여 시니어를 대상으로 한 바디쉐이퍼의 보정기능성 평가 vol.21, pp.2, 2019, https://doi.org/10.5805/sfti.2019.21.2.220
  16. Standardization of the size and shape of virtual human body for apparel products vol.6, pp.1, 2012, https://doi.org/10.1186/s40691-019-0187-z