DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of the Effects of the Self-Emotional Ability and Social-Emotional Ability on the Teamwork Capability of the Airline Flight Attendants

항공사 객실승무원의 개인적 감성능력과 상회적 감성능력이 팀웍역량에 미치는 영향에 관한 연구

  • 정민주 (광주여자대학교 항공서비스학과) ;
  • 장대성 (경기대학교 경영학과)
  • Received : 2012.03.02
  • Accepted : 2012.04.30
  • Published : 2012.04.30

Abstract

Flight attendants are the most important people which decides customer's satisfaction and service quality toward the airline service. Nowadays the service employees' emotional ability over self and others are considered to be a important service competence. And flight attendants' job performance are achieved in their team system. The purpose of this study is to examine how the service employees' emotional awareness and management abilities can affect their teamwork capability. This study was conducted through literature and empirical methods, and collected questionnaire was analyzed employing SPSS version 15.0 statistics package and AMOS 17.0. The result of this study was found that flight attendants who have high self-emotional ability and social-emotional ability show higher teamwork capability in their flights. It is meaningful because it expanded the range of the researches about the emotional ability and proposed new substructure of researches on the service human resources.

항공서비스에 있어서 인적서비스 품질은 고객만족과 고객인지가치에 매우 큰 영향을 미친다. 최근, 서비스 직원의 서비스 역량 가운데 하나로 감성을 이해하고 관리하는 능력이 중요하게 다뤄지고 있다. 또한 서비스 기업에서 팀 중심의 업무 수행이 증가되고 개인의 팀웍역량이 서비스 품질에 중대한 영향을 미침으로서 서비스 직원을 채용하고 관리하는데 있어 팀웍역량 또한 중요한 자질로 평가되고 있다. 본 논문은 항공사 승무원이 자신의 감성을 인식하고 조절하는 개인적 감성능력과 타인의 감성을 이해하고 관계를 맺는 사회적 감성능력이 객실서비스를 수행하기 위한 팀웍역량에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하였으며 연구 결과, 감성능력이 높을수록 팀웍역량 또한 높게 나타나는 것으로 밝혀졌다. 이를 통해 서비스 직원의 감성능력을 개발하고 강화함으로서 고객과의 상호 작용품질 및 팀 성과를 향상시키는데 그 목적이 있다.

Keywords

References

  1. 김명소, 한영식, "팀웍 역량의 구성요인 탐색 및 진단도구 개발: 남녀 대학생을 중심으로," 한국심리학회지, 제15권, 제1호, pp.129-153, 2010.
  2. 김상희, "판매원의 감정지능과 탈진감 및 고객지향적 판매행동의 관계에 관한 연구," 경영학연구, 제35권, 제1호, pp.183-226, 2006.
  3. 김수련, 김강식, 이동명, "항공사 객실승무원의 정서 노동이 소진에 미치는 영향에 관한 연구,"항공경영학회지 제6권, 제4호, pp.81-107, 2008.
  4. 김영택, "항공사의 기내 인적 서비스 품질과 고객 만족에 관한 연구," 서비스경영학회지, 제9권, 제1호, pp.131-146, 2008.
  5. 박상배, "관광호텔의 팀제 도입에 따른 종업원 팀웍이 조직유효성에 미치는 영향에 관한 연구," 대전대학교 대학원 박사학위 논문, pp.5-8, 2001.
  6. 송지준, 논문작성에 필요한 SPSS/AMOS 통계 분석 방법. 서울: 21세기사, 2009.
  7. 어문영, "항공서비스 소비관련 감정과 품질이 고객만족과 재구매 의도에 미치는 영향," 경기대학교 대학원 박사학위 논문, pp.10-12, 2008.
  8. 윤문길외, 항공운송서비스경영, 서울: 한경사, 2008.
  9. 윤정헌, "호텔기업종업원의 팀웍에 대한 다차원적 접근," 관광레저연구, 제12권, 제2호, pp.123-148, 2000.
  10. 윤정헌, "호텔기업 종업원의 팀웍이 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구," 한국산업경제연구, 제14권, 제4호, pp.239-255, 2001.
  11. 이현응, 이항, 김준환, "감성지능 및 감정노동이 백화점 판매원의 고객지향성과 판매성과에 미치는 영향," 유통경영학회지, 제13권, 제4호, pp.97-117, 2010.
  12. 이동희, "항공사 객실승무원의 클래스별 차이역량에 관한 연구," 항공경영학회지, 제5권, 제1호, pp.107-125, 2007.
  13. 정기주, 최수정, 고은별, "고객센터에서 상담사의 감성지능이 고객지향성과 상담품질에 미치는 영향," 대한경영학회지, 제23권, 제4호, pp.1759-1781, 2010.
  14. 정무관, "팀 구성원이 지각하는 상사의 감성지능과 상사신뢰가 팀 유효성에 미치는 영향," 대한경영학회지, 제22권, 제5호, pp.2895-2918, 2009.
  15. 최금창, "호텔종사원 감성지능의 선행 및 결과변수에 관한 연구," 경기대학교대학원 박사학위논문, pp.20-27, 2005.
  16. 최금창, 최우성, "호텔종사원의 감성지능이 성과에 미치는 영향," 관광학연구, 제30권, 제6호, pp.113-133, 2006.
  17. 한혜숙, 김영택, "항공사의 기내인적서비스 품질이 고객인지 가치 및 고객만족과 고객행동에 미치는 영향 연구," 서비스경영학회지, 제10권, 제1호, pp.1-21, 2009.
  18. 한국경제신문기사. 2011, 01, 18.
  19. Bar-On, R., Emotional Quotient Inventory: Technical Manual, Tronto: Multi Health System, 1997.
  20. Brannick, M. T., Prince, A. and Salas, E., "The measurement of team process," Human Factory,vol.37, no.3, pp.641-651, 1995. https://doi.org/10.1518/001872095779049372
  21. Cannon-Bowers, J. A., Tannenbaum, S. I., Salas, E. and Volpe, C. E., Defining competencies and establishing team training requirement. Team effectiveness and decision making in organizations, San Francisco: Jossey-Bass, 1995.
  22. Cherniss, C., "Emotional Intelligence: What it is and Why it matters," Paper Presented at the Annual Meeting of the society for industrial and Organizational Psychology, vol.15. New Oreleans,LA, 2000.
  23. Cohen, S. G. and Bailey, D. E., "What makes teams work: group effectiveness research from the shop floor to the executive suite. Journal of Management, 23(3), pp.239-290, 1997. https://doi.org/10.1177/014920639702300303
  24. Cooper, R. and Sawaf, A., Executive EQ; Emotional Intelligence in Leadership and Organizations. New York: The Berkley Publishing Group, 1997.
  25. Dickinson T. L. and Mclntyre, R. M., A Conceptual framework for teamwork measure ment in Brannick, E. & Prince, C.(Eds), Performance Assessment and measurement: Theory, methods, and applications, New Jersey: Lawrence Erlbaumn Associates, 1997.
  26. Dulewicz, V. and Higgs, M., "Emotional Intelligence : Can it be measured reliability and validity using competency data?" Competency, vol.6, no.1, pp. 1-15. 1999.
  27. Gardner, H., Frames of mind: The Theory of multiple intelligences, New York: Basic Books, 1983.
  28. Goleman, D., Emotional Intelligence, U.S.A: Bantom Books.(1995).
  29. Goleman, D., "What makes a leader?" Harvard Business Review, vol.76, pp.93-102. 1998.
  30. Goleman, D., Boyatzis, R. and Rhee, K., .Clustering competence in Emotional Intelligence :Insights from the Emotional competence inventory(ECI). Handbook of Emotional Intelligence, San Francisco, CA: Jossey-Vass 2000.
  31. Grandey, A. A., " When the Show Must Go on," Academy of Management Journal, vol.46, no.1, pp.86-96. 2003. https://doi.org/10.2307/30040678
  32. Hatcher, L. and Rose, T. L., "From Individual Incentive and Organization-Wide Gain sharing Plan: Effects on Teamwork and Product Quality," Journal of Organizational Behavior, vol.12, no.41, 1991.
  33. Higgs, M., "A Study of the Relationship between Emotional Intelligence and Performance in UK call centers," Journal of Managerial Psychology, vol.19. no.4, pp.442-454, 2004. https://doi.org/10.1108/02683940410537972
  34. Hough, L. M., " The Big Five Personality Variables-construct Confusion: Description versus Prediction," Human Performance. vol.5, pp.139-155, 1992.
  35. Humprey, R. H., " The Many Faces of Emotional Leadership," The Leadership Quarterly, vol.13, pp.493-504, 2002. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00140-6
  36. Livingstone, H. A. and Day, A. L., "Comparing the Construct and Criterion related validity of ability based and mixed-model measures of Emotional Intelligence," Educational and Psycho logical Measurement, vol.65. pp.757-779, 2005. https://doi.org/10.1177/0013164405275663
  37. Marks, M. A., Mathieu, J. E. and Zaccaro, S. J., "A temporally based frame work and taxonomy of team process," Academy of Management Review, vol.26, no.3, pp.356-378, 2001.
  38. Rozell, E. J., Pettijohn, C. E. and Parker, R. S.,"Emotional Intelligence and Dispositional Affectivity as predictors of performance in salespeople," Journal of Marketing Theory and Practice, vol.14, no.2, pp.113-124, 2006. https://doi.org/10.2753/MTP1069-6679140202
  39. Saarni, C., Emotional Competence : A Developement Perspective in R. Bar-On. & J. D. A. Parker(Eds), The Handbook of Emotional Intelligence Jossey-Vass, San Francisco, CA. 2000.
  40. Salas, E., Bowers, C. A. and Edens Improving Teamwork in Organizations: Applications of Resource Management Training. Mahwah. NJ; Lawrence Erlbaum, 2001.
  41. Salovey, P. and Mayer, J. D "Emotional Intelligence," Imagination, Cognition, and Personality, vol.9, no.3, pp.185-211. 1990. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
  42. Salovey, P. and Mayer, J. D., What is the Emotional Intelligence? in P. Salovey & D. Sluter, Emotional Development and Emotional Intelligence: Educational Implications, NY: Basic Books, 1997.
  43. Spencer, L. M. and Spencer, S. M., Competence at work. John Willy & Sons Canada, Ltd 1edition, 1993.
  44. Sternberg, R. J., Beyond IQ: A Triarchic Theory of Human Intelligence. NY: Cambridge University Press, 1986.
  45. Sy, T., Tram, S. and O'hara, L. A., "Relation of Employee and Manager Emotional Intelligence to Job Satisfaction and Performance," Journal of Vocational Behavior, vol.68, pp.461-473, 2006. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2005.10.003
  46. Thonrndike, E. L A., "Constant Error in psycho logical ratings," Journal of Applied Psychology, vol.4, pp.25-29, 1920. https://doi.org/10.1037/h0071663
  47. Wong, C., Law, K. S. and Song, L. J., "The Construct and Criterion Validity of Emotional Intelligence and Its Potential Utility for Management Studies," Journal of Applied Psychology, vol.89, pp.483-496, 2004. https://doi.org/10.1037/0021-9010.89.3.483
  48. Yukl, G., Leadership in organizations (5th ed). Upper Saddle River. NY: Prentice Hall, 2002.