초록
현행 수질오염총량관리제는 원인자부담원칙를 기본으로 설정된 단위유역별 지자체별 할당부하량을 해당 지자체가 개별적으로 대처하도록 하고 있다. 그러나 하천으로 유입되는 수질오염물은 공기오염물과 달리 상류에서 하류로 일방적으로 흐르고, 하나의 하천에 다수의 지자체가 연관이 되어 있으며, 일반적인 하수처리시설은 '규모의 경제'를 따르는 시설물임을 감안한다면 지자체간 협조를 통해 수질관리비용을 절감할 수 있다. 본 연구는 유역 전체의 관점에서 비용효과를 가질 수 있도록 삭감량을 재배분함으로써 수질관리비용을 절감하는 방법을 제시하였다. 이를 위해 영산강 유역을 대상으로 현재 단위유역별 지자체별로 할당된 계획삭감량을 총량의 증감없이 오염원이 집중된 지역으로 재배분하여 발생하는 수질개선 효과와 비용절감 효과를 분석하였다. 분석결과, 기존 계획에 의한 영산강 유역 전체의 비용은 787,575.0 백만원이며, 시나리오-1과 2는 각각 123,671.8 백만원, 171,433.5 백만원의 비용이 절감되었다. 본 연구는 오염총량관리제를 준수하기 위한 지자체의 수질관리 비용을 절감하는 방안으로서 사례가 될 것으로 기대된다.
Current TMDL based on the 'Polluter Pays Principle' in Republic of Korea is individually operated by each local government for the designed allocated pollution load of unit watershed and unit district. However, unlike the motion of the air contaminants, the polluted contaminants in a river move from upstream to downstream, and a river can affect to districts more than two. In addition, a decision making on the construction of a sewage treatment facilities follows the concept of 'economy of scale'. These reasons support the collaboration among local governments in order to reduce the costs in improving water quality. This study suggested a method to reduce water quality management cost by redistributing reduction load considering cost-effectiveness for an entire watershed. The assessment on the suggested method is conducted in Youngsan river watershed. Without variation in total load, reduction load assigned for unit watershed and unit district is retributed in the region where pollutant source is concentrated, and then water quality and cost reduction improved from the redistribution of reduction load is analyzed. The results show that the cost saved by the suggested method is KRW 124 billion for scenario-1 and 172 billion for scenario-2 considering total cost of KRW 788 billion for the existing plan. We expect that the suggested method is a good example to reduce water quality management cost in local governments for TMDL.