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A Study on the Development and Effectiveness of Mind Healing Program for University Students Based on Reality Therapy

현실요법을 활용한 대학생 마음치유 프로그램 개발 및 효과

  • 하태현 (우석대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 백현기 (원광대학교 마음인문연구소)
  • Received : 2012.12.01
  • Accepted : 2012.12.20
  • Published : 2012.12.31

Abstract

This article aims at developing Mind Healing Program for university students, whose anxiety and depression are getting serious. Reality therapy was experimented total 10 times(one time per week), which was the revision and supplement of Woo(1994)'s reality therapy program. It consists of introducing program and self, understanding 5 mind desires, identifying obstacles of conversation, learning efficient communication skills, controling irrational expectation of others, recognizing mind gap, problems of choice and responsibility, nurturing mind, etc. The effectiveness of this program was verified through a model whose research variants were participation motivation, participation satisfaction, and mental health. Direct effects of participation motivation, participation satisfaction, and mental health were less satisfactory than indirect effects of the time when program satisfaction is a variant. It is concluded that mental health of participants is getting better when more satisfactory program should be provided, rather than motivation of simple participation.

본 연구는 심각해지고 있는 대학생들의 불안과 우울 문제 해소와 예방을 위하여 현실요법을 활용한 대학생 마음치유 프로그램 개발에 관한 연구다. 그리고 연구에서 적용한 현실요법은 Woo(1994)[14]가 개발한 현실요법프로그램을 대학생들에 맞게 내용을 수정, 보완한 것으로 프로그램소개 및 자기소개, 다섯 가지 마음 욕구 이해하기, 대화걸림돌 확인하기, 효율적 의사 소통기법 배우기, 타인에 대한 비합리적 기대 조절하기, 마음차이 인정하기, 선택과 책임의 문제, 마음 성장하기 등으로 이루어져 있으며 주 1회씩 총 10주간에 걸쳐 진행하였다. 또한 프로그램에 관한 효과를 확인하기 위해 대학생을 대상으로 참가자의 참가동기와 프로그램에 대한 만족도, 그리고 정신건강을 연구 변인으로 설정한 모형으로 검증을 하였다. 적용결과 참가동기와 정신건강 간의 관계는 직접효과보다 프로그램 만족을 매개로 했을 때의 간접효과가 더 크다는 것을 확인하였다. 이러한 결과가 시사하는 바는 단순히 참가를 유도하는 동기부여로 만족감을 줄 수 없고, 만족스러운 프로그램을 제공하여야 정신건강에 느끼는 효과가 더 크다는 것이다.

Keywords