Journal of Digital Convergence (디지털융복합연구)
- Volume 10 Issue 11
- /
- Pages.337-342
- /
- 2012
- /
- 2713-6434(pISSN)
- /
- 2713-6442(eISSN)
DOI QR Code
The Modern Culture's Ontology based E-Learning System
현대문학 온톨리지 기반의 이러닝 시스템
- Received : 2012.10.22
- Accepted : 2012.11.22
- Published : 2012.12.31
Abstract
The modern culture has changing its type, characteristic and genre by the times. And the modern culture has providing good resources to reader that he/she can see the times. Recently, the modern culture has changed the providing method for reader. That is, the attempt is to provide the various and many literary works to reader as the digital devices or the types of content. In this paper, we propose e-learning system based on a modern literary work's ontology. And we provide this system to reader for supporting easy and diverse process to reader. The modern literary work's contents in this system is processed by SCORM, and we construct LMS and LCMS. In order to evaluate this system, we construct the test group by 80 people, and we show the efficiency of this system process with modern literary work by the test.
현대문학은 시대에 따라 성격, 특성, 장르 등이 변화되어 왔다. 그리고 문학작품은 많은 독자들로 하여금 그 시대를 알고 이해할 수 있는 좋은 자료를 제공하여왔다. 최근 정보통신의 발달로 인하여 현대문학도 대중화의 방법에 변화를 가져왔다. 즉 정보기기 또는 콘텐츠의 형태로 독자들에게 다양하고 많은 현대문학 작품을 제공하고자 하는 시도가 있었다. 본 연구에서는 현대문학 작품을 콘텐츠 온톨로지로 구성하고 이러닝 시스템에 구현함으로서 독자들이 보다 쉽고 다양한 방법으로 현대문학을 접할 수 있도록 하였다. 현대문학의 학습콘텐츠는 SCORM의 방법에 따라 처리하였으며 LMS와 LCMS를 구성하였다. 학습 시스템의 검증을 위하여 학습모집단 80명을 대상으로 실험한 결과 이러닝을 통한 현대문학의 접근이 효율적이었음을 나타내었다.
Keywords