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How do Verbal Information and Cognitive Load adjust the Anchoring Effect?

언어정보와 인지부하는 기준점설정효과를 어떻게 조정하는가?

  • 이현경 (금오공과대학교 컨설팅대학원) ;
  • 김귀곤 (금오공과대학교 경영학과)
  • Received : 2012.11.29
  • Accepted : 2012.12.20
  • Published : 2012.12.31

Abstract

This study examines the anchoring effect and the adjustment process of two variables(verbal information, cognition load) with snack products. In the results of this study, 1) we found the anchoring effect because the respondents predicted more the number of real units(goraebap) on the packaging painted 25 units than 5 ones. 2) We confirmed the moderating effect of verbal information. The difference of the number of real units predicted between the two packaging was decreased when the visual information was in company with verbal information. And 3) the moderating effect of cognitive load appeared because the more cognitive load was, the less the difference of the number of real units predicted was. This study has shown that we can reduce the errors and biases by adjusting the information frame or the cognitive load. This research provides a theoretical-practical implications to the marketing staffs like packaging designers as well as scholars to study consumer psychology.

본 연구는 스낵제품을 대상으로 기준점설정과 기준점의 조정과정(adjustment)에서 언어정보와 인지부하가 어떻게 작용하는지를 살펴보았다. 연구결과 1) 기준점설정에 관한 연구결과 응답자들은 개수가 5개 그려진 포장재보다 25개 그려진 포장재의 내용물(고래밥) 단위수를 더 많게 예측하였다. 따라서 손쉽게 얻을 수 있는 정보를 기준으로 자신의 판단이나 생각이 이루어진다는 기준점설정효과(anchoring effect)는 확인되었다. 2) 언어적 정보의 조절효과를 살펴보기 위하여 내용물을 설명해주는 언어적 정보(labeling)를 추가적으로 제시한 결과, 응답자간의 내용물 개수 예측치의 차이가 크게 줄어드는 결과를 확인하였다. 3) 인지부하(cognitive load)의 조절효과를 살펴보기 위하여 자리수가 다른 곱셈계산식을 제시(인지부하 조작)하고 포장재별 내용물의 개수를 예측토록 하였다. 그 결과 인지부하가 많을수록 포장재 간의 예측치 차이가 줄어드는 것으로 나타나 인지부하의 조절효과도 확인하였다. 본 연구는 정보제공방식의 프레임을 조정하거나 인지부하를 조정함으로써 기준점설정 및 조정과정에서 나타날 수 있는 오류나 편향을 감소시킬 수 있음을 보여주고 있다. 이는 소비심리를 연구하는 학자들은 물론 포장재 디자이너와 같은 마케팅실무담당자들에게 이론적 실무적 시사점을 제공한다.

Keywords