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The Influence of Hotels' Service Quality and Customer Value on the Reservation Intention: Temporal Construal Theory Perspective

호텔서비스품질과 고객가치가 예약의도에 미치는 영향: 시간해석이론 관점에서

  • 도현옥 (금오공과대학교 경영학과) ;
  • 김귀곤 (금오공과대학교 경영학과)
  • Received : 2012.11.29
  • Accepted : 2012.12.20
  • Published : 2012.12.31

Abstract

The purpose of this study is to suggest a research for hotels' expected service quality which influences reservation intention of hotel services. And we checked that these relations are formed by mediating of customer value on the basis of temporal construal theory. The result of our studies is as follows: 1) An abstract hotels' expected service quality(a concrete hotels' expected service quality) influence more on the customer's the social psychological value(the functional value) than the functional value(the social psychological value). 2) The customer's functional value(the social psychological value) influence more on the reservation intention of hotel service near(distant) in time than distant(near) in time. This research provides a theoretical-practical implications to the marketing staffs like packaging designers as well as scholars to study hotel services.

본 연구의 목적은 호텔서비스산업의 서비스품질 차별화를 통한 경쟁력 제고를 위하여 호텔 서비스예약의도에 영향을 미치는 기대서비스품질에 대한 연구를 제안하고, 시간해석이론관점에서 고객가치의 매개효과를 살펴보는 것이다. 연구결과 1) 추상적인 호텔기대서비스품질(구체적인 호텔기대서비스품질)은 고객의 기능적 가치(사회 심리적 가치)보다 사회 심리적 가치(기능적 가치)에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 2) 시간해석관점에서 고객의 기능적 가치(사회 심리적 가치)는 호텔이용시점까지의 시간적 거리가 먼(가까운) 경우보다 가까운(먼) 예약의도에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 호텔서비스를 연구하는 학자들뿐만 아니라 마케팅실무담당자들에게 이론적 실무적 시사점을 제공한다.

Keywords