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A Determination of the Factors Contributing to Internet Banking

인터넷뱅킹 요인 결정에 대한 연구

  • John, Yongjean (Department of Business Administration at Woosuk University)
  • Received : 2012.09.21
  • Accepted : 2012.11.07
  • Published : 2012.12.31

Abstract

Seventeen domestic banks, Hongkong & Shanghai Banking Corporation Ltd. and Korea Post provide their subscribers with banking services such as statement service, funds transfer, and application for loans through Internet banking sites, which have become ever-increasing banking services for individual and corporation and government subscribers. First, this study aimed at presenting a process of determining factors to measure customers' perception while using Internet banking for doing transactions. Secondly, this paper attempted to unveil a list of major factors that Internet banking customers perceive while accessing the web sites to do their business with their banks. This study also suggested the features of those factors, which would help improve our understanding of Web usage for Internet banking. This result of the paper will lead further understanding of factors associated with Internet uses in other economic activities, which enable practitioners such as web designers and security specialists to provide Internet banking subscribers with better services in a safe and convenient web pages.

현재 국내은행 및 외국계은행 이용자는 인터넷뱅킹을 통해 편리하게 조회, 자금이체, 대출신청과 같은 서비스를 이용하고 있고, 이 같은 인터넷뱅킹 이용추세는 증가하고 있다. 본 논문은 인터넷뱅킹 이용과정에 사용자가 중요하다고 생각하는 요인을 결정하고, 각 요인의 상대적 중요도를 파악하고자 한다. 이를 위해 전국적으로 18세 이상 성인을 대상으로 직접 조사하였다. 연구결과 사용 용이성과 유용성, 보안, 흥미, 신뢰성의 네 개의 요인이 확인되었다. 이 결과는 인터넷뱅킹 연구자, 은행의 인터넷뱅킹 서비스를 담당하는 실무자와 정책결정자가 더 나은 서비스를 제공할 수 있는 지침을 제공할 것이다.

Keywords