디지털융복합연구 (Journal of Digital Convergence)
- 제10권11호
- /
- Pages.103-114
- /
- 2012
- /
- 2713-6434(pISSN)
- /
- 2713-6442(eISSN)
DOI QR Code
창업지원이 청년창업성과에 미치는 영향
Established business start - up support Impact on The youth of business performance
- 전인오 (호서대학교 정보경영학과)
- 투고 : 2012.11.29
- 심사 : 2012.12.20
- 발행 : 2012.12.31
초록
본 연구는 지원정책이 청년창업에 미치는 영향을 분석하고 지원정책의 효율성을 강화코자 하는데 목적을 두고, 창업자의 교육수준과 창업기업의 성과와 창업지원에 관한 실증적 연구를 통해서 창업지원프로그램에 의한 지원성과를 실증 연구하고자 한다. 본 연구는 창업지원이 성공창업패키지에 참가하는 청년창업자 또는 청년예비창업자들에 의해 지원성과에 미치는 영향을 달리할 것으로 보고 지원정책을 연구하는데 초점을 두고 있으며, 본 연구의 목적을 달성하기 위해 청년창업자들의 특성과 창업지원 정책에 관련된 국내외 문헌을 고찰하고, 정부의 지원정책을 조사하여 이를 기초로 연구모형을 설정하였다. 이 연구모형을 검증하기 위해 전국 창업프로그램 교육을 받은 대학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 실질적인 기술창업이 가능한 공대생을 중심으로 기간은 2012년 6월 1일부터 6월 15일까지 하였으며, 자료 수집의 방법은 창업프로그램에 참가하였던 공대학생들을 대상으로 직접 설문하였으며, 157부를 각각 수집하여 실증분석을 하였다.
The study is analyzed that policy support impact on youth entrepreneurship and to purpose enhancing the effectiveness of the policy support, would like to empirical study on support performance by start-up support program through education level of the founder, performance of the establishment enterprises and an empirical study of start-up support. This study reported that start-up support should be different from impact of performance of support by young founder to participate in the success of entrepreneurship incubator package or preliminary young founders and is focused on study of policy support. Examines the literature of associated young founder's characteristics and entrepreneurship support policies at domestic and foreign, and the government's support policies in order to achieve the purpose of this study, survey research as the basis of the model was set. This study surveyed to university student which were trained nationwide entrepreneurship program in order to validate the research model. The survey targeted engineering students who is practical technology foundation possible during from June 1, 2012 to June. 15, 2012, the way of data collection was directly surveryed to engineering students who participated in the entrepreneurship program. and an empirical analysis were collected each 157 call.