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A study on the perception and influence degree of company to the Green Management -Companies in Dae-gu and Kyoung-buk province-

기업의 그린경영 인지도 및 영향도에 관한 연구 -대구.경북지역 기업을 중심으로-

  • 이희수 (금오공과대학교 대학원 컨설팅학과) ;
  • 이양복 (삼일회계법인) ;
  • 이승희 (금오공과대학교 경영학과) ;
  • 윤홍근 (금오공과대학교 지역산업경영연구소) ;
  • 안상훈 (금오공과대학교 대학원 컨설팅학과)
  • Received : 2012.08.15
  • Accepted : 2012.10.20
  • Published : 2012.11.30

Abstract

Under the effectuation of law for $CO_2$ reduction and Green growth, it was surveyed in this study that how the Large company and the Small-medium company as well as the General company and the Green company prepare and proceed the Green management. For this purpose, in order to see the present situation, the perception and influence to the Green management was surveyed and analyzed. The result was that there were big differences in many items between the compared companies which are different from scale and character. On the basis of this analysis, It was suggested what and how the companies and the government have to do in order to improve the perception of Green management and make a new business chances.

본 논문은 이미 저탄소 녹색성장법이 발효된 상태에서 대구 경북 지역의 대기업과 중소기업 및 일반기업과 녹색기업이 이에 대응하여 그린 경영을 어떻게 추진하고 있는지를 조사했다. 이를 위해 그린경영에 대한 인지도 및 영향도를 조사 분석하여 그린경영에 대한 현 상황을 파악하였다. 그 결과 기업의 규모와 성격에 따라 여러 가지 측면에서 많은 차이를 보이고 있었다. 이것을 바탕으로 향후 그린 경영에 대한 인지도 향상과 이를 통해 새로운 사업기회를 창출하기 위해서는 기업차원에서는 무엇을 해야 하며 정부차원에서는 무엇을 해야 할 것인지에 대해서 방향을 제시하고자 했다.

Keywords