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명품구매동기와 사용혜택요인이 구매의도에 미치는 인과구조 모형 분석

On the purchase of luxury motivation factors and use benefits Causal Structure Model Analysis

  • 염동섭 (남서울대학교 광고홍보학과) ;
  • 유승엽 (남서울대학교 광고홍보학과)
  • 투고 : 2012.10.03
  • 심사 : 2012.10.21
  • 발행 : 2012.10.31

초록

본 연구는 한국 소비자들의 명품 소비행동과 관련된 요인들로 밝혀진 구매동기요인 및 사용혜택요인들을 중심으로 구매의도에 미치는 인과구조적 관계성을 알아보고자 하였다. 선행 문헌분석을 토대로 한국인의 명품구매동기와 사용혜택요인들에 대한 요인구조에 대해 살펴보았으며, 이러한 요인들이 명품 구매의도와 어떤 관계성이 있는 가를 확인하였다. 연구결과 첫째, 소비자들이 명품을 구매하는 동기와 명품을 사용함으로써 얻는 혜택요인들 간의 관련성을 확인한 결과, 물질적 동기는 경제적 혜택과 실용적 혜택요인에 긍정적 영향을 미치고 있는 것으로 나타났으며, 심리적 동기는 개인적 혜택과 사회적 혜택 및 경제적 혜택요인에 긍정적 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 소비자들의 명품 구매동기 요인이 구매의도에 미치는 관련성을 확인한 결과, 물질적 동기는 유의미한 영향이나 관계가 나타나지 않았으나, 심리적 동기는 긍정적 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 명품 사용 혜택요인들이 구매의도에 미치는 관련성을 확인한 결과, 개인적, 경제적, 실용적 혜택요인들은 유의미한 영향이나 관계가 나타나지 않았으나, 사회적 혜택요인은 부정적 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 이러한 요인들 간의 매개효과 측면을 확인한 결과, 심리적 동기만이 사회적 혜택요인을 통한 구매의도와의 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구결과는 소비자들의 명품구매행동을 설명하는데 구매동기가 구매행동에 미치는 단순한 직선관계뿐만 아니라 명품을 사용함으로서 얻게 되는 혜택요인에 대한 지각이 매개되어 나타나는 간접적 과정을 설명했다는 점에 가치가 있으며, 향후 명품관련 마케팅 담당자들에게 소비자들의 이러한 심리적 특성을 고려해야만 하는 시사점을 제공해 주었다.

This study covered the Korean consumers' Luxury Purchase Motivation and benefit factors associated with the consumption behavior. Causal structural relationships between these variables were examined. Examined for the preceding literature on the basis of an analysis of the factor structure of Korean luxury purchase motivation factors and use benefits for Luxury of purchasing to help any relationship whether these factors were confirmed. Firstly, the results confirm the relevance luxury purchase motivations and benefits among the factors, materialistic motives, the economic benefits and practical benefits factors had a positive impact. Personal benefits and social benefits, and cost-benefit factors had a positive impact on the psychological motives. Secondly, the luxury of buying does not have a significant effect on the material motives. The other hand, had a positive effect on psychological motives. Third, the benefits of relevant factors on the purchase of luxury used. Personal factors, economic and practical benefits, they did not have a significant impact. Social benefit factors had a negative impact. Finally mediated side effects among these factors was confirmed. Only psychological motives mediating effects on factors of social benefits through the purchase of crazy. The results of this study to describe the consumer luxury purchasing behavior on buying behavior, as well as a simple linear relationship between the factors for the benefits to be gained by using luxury purchase motivation indirectly explained the process for luxury marketers in the future, and psychological characteristics offered to consider the implications.

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