Journal of Digital Convergence (디지털융복합연구)
- Volume 10 Issue 9
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- Pages.165-174
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- 2012
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- 2713-6434(pISSN)
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- 2713-6442(eISSN)
DOI QR Code
Effects of the Online Brand Community's Characteristics and Perception on the Brand Community
온라인 브랜드 커뮤니티 특성 및 의식이 브랜드 커뮤니티에 미치는 영향에 관한 연구
- Kim, Sang-Jin ;
- Lee, Sang-Joon ;
- Choi, Beom-Jin (College of Business Administration, California State University)
- Received : 2012.09.15
- Accepted : 2012.10.16
- Published : 2012.10.31
Abstract
In recent years, online brand community has become an important means for firms to make, maintain and improve their relationship with the customer. Customers or would-be customers discuss, learn about the products and share passion together. In this paper, we investigate the effects of the online brand community's characteristics and its perception on customer royalty to the community and purchase intention of consumers for the products. Variables of online brand community's characteristics include community reputation, social presence, pleasure, and interactivity. For those of the community's perception, we consider membership, influence, emotional band, and fulfillment of desire. Findings show that the online brand community has indeed positive effects on the brand equity by enhancing the relation between consumers and brand, ultimately providing firms with strategic resources and competitive advantage. Managerial implications are discussed.
온라인 커뮤니티는 기업이 고객과의 관계형성, 유지, 발전을 위해 중요한 방법이 되고 있다. 본 논문에서는 온라인 브랜드 커뮤니티 특성 및 의식이 소비자 커뮤니티의 충성도와 구매의도에 어떠한 영향을 미치는가를 연구하였다. 온라인 브랜드 커뮤니티 특성 요인으로 커뮤니티 명성, 사회적 실재감, 즐거움, 상호작용성을 고려하였다. 온라인 브랜드 커뮤니티 의식으로는 멤버십, 영향력, 정서적 유대, 욕구의 충족을 구성변수로 제시하였다. 연구 결과 온라인 브랜드 커뮤니티는 고객과 브랜드와의 관계를 공고히 하여 브랜드 자산에 긍정적인 영향을 미치고, 결국 고객과 기업 관계를 발전시켜 기업에게 경쟁적 우위와 전략적 자원의 원천을 제공할 수 있음을 알 수 있었다.