DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Situational Perceptions and Anger on a Consumer's Communication Activeness

웹사이트에서 상황적 지각과 감정의 역할이 소비자의 적극적 커뮤니케이션 활동에 미치는 영향

  • Received : 2012.08.23
  • Accepted : 2012.09.30
  • Published : 2012.10.31

Abstract

In this study, we consider the integration of cognitive components and emotion to account for communication behaviors and activism on a consumer advocacy website. The challenge of integrating situational theory and anger activism model was empirically explored utilizing an online survey with the members of the virtual community, which was designed to raise issues and to protest against the product defects of a product. Our findings indicated that along with the cognitive perception in the situational theory, anger as a negative emotion was the most significant predictor strongly associated with communication behaviors and activism on the organization. More interestingly, the model that integrates anger with cognitive components significantly improves its explanatory power compared with one including only cognitive components as explanatory variables.

본 연구는 인터넷 웹사이트에서 소비자운동을 설명하는데 있어서 인지적인 요인과 감정적 요인의 효과를 살펴본 연구이다. 특히, 인지적 요인을 설명하는 그루닉의 상황적 이론과 감정적 요인을 설명하는 분노활성화 이론을 결합하여 통합모델을 제시하였다. 이 모델을 검증하기 위해서 소비자에 웹사이트에서 이슈화된 제품과 관련 소비자들의 커뮤니케이션 활동을 살펴보았다. 웹사이트에서 멤버들의 커뮤니케이션 활동을 분석하기 위해 가입자를 대상으로 온라인 설문을 실시하였다. 분석결과, 상황적 이론 및 분노는 온라인에서 소비자들의 능동적인 커뮤니케이션 활동을 유의미하게 설명하였다. 더불어 상황적 이론의 요인과 분노를 결합한 모델은 더욱 설명력이 높았고 그 중에서도 분노는 강력한 요인으로 판명되었다.

Keywords