DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Utilization Frequency by Beginning Secondary Mathematics Teachers' Perception of Computer Utilization

중등 초임 수학교사들의 컴퓨터 활용의 인식에 따른 활용도에 대한 연구

  • Received : 2012.08.31
  • Accepted : 2012.11.21
  • Published : 2012.11.30

Abstract

This study investigated the perception and utilization about computer of beginning secondary mathematics teachers by utilization frequency of computer. To increase utilization frequency of computer in school mathematics, our finding shows that beginning secondary mathematics teachers should have an interest in computer utilization and perceive computers as an important tool for mathematics learning. In addition, they are likely to use more frequently computer under the condition that computers have sufficient class materials and supplement their shortcomings that have derived less usage in math classes. Therefore, future studies have to investigate not only how to develope textbooks and run after-school classes but also how to make creative discretional activities by computer, which makes computers more useful for teacher training. In sum, the results of case studies for computer usability should be released to motivate computer utilization and increase mathematical thinking ability.

Keywords

References

  1. 강윤수 (2002). 컴퓨터를 활용한 수학과 수업 모형, 한국수학사학회지, 15(2), 113-124.
  2. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정, 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8].
  3. 류희찬, 조민식, 장경윤, 유공주 (2003). 탐구형 소프트웨어를 활용한 수학 교사교육 프로그램 개발 탐색, 대한수학교육학회지 학교수학, 5(1), 97-114
  4. 류희찬, 조완영 (1998). 컴퓨터 수학교육론의 인식론적, 심리학적 기초, 대한수학교육학회논문집, 8(2), 621-634.
  5. 박순종(2007). 컴퓨터 활용 수업에 대한 중학교 수학교사의 인식에 관한 연구, 부경대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  6. 임해경, 김인철 (2004). 초등학교 수학수업에서의 컴퓨터 활용실태 분석 및 개선방안, 제 26회 대한수학교육학회 학술대회논문집, 219-239.
  7. 전화영, 유미현, 홍훈기, 박은이 (2009). 초임 중등 과학 교사의 수업 불안 실태 및 전문성 발달 노력에 관한 연구, 한국과학교육학회지, 29(1), 68-78.
  8. 최승현, 황혜정 (2009). 내용교수지식(PCK)에 기초한 수업컨설팅에 관한 연구; 수학 초임교사의 사례를 중심으로, 대한수학교육학회지 학교수학, 11(3), 369-387.
  9. 최인자(2005). 수학교육에서의 컴퓨터 활용에 관한 실태 인식 연구, 대구대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  10. 최택영, 박용길, 조원종 (2005). 컴퓨터 보조수업의 활용 실태에 대한 분석, 한국학교수학회논문집, 8(2), 117- 143.
  11. NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: The National Council of Teachers of Mathematics.