대한지리학회지 (Journal of the Korean Geographical Society)
- 제47권6호
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- Pages.921-933
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- 2012
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- 1225-6633(pISSN)
대학의 GIS 교육과정 비교 분석 -한국과 미국의 지리학 전공학과-
Comparison of College-Level GIS Curricula between Geography Programs of the U.S. and Korea
- 투고 : 2012.11.16
- 심사 : 2012.12.20
- 발행 : 2012.12.30
초록
본고에서는 지리학계의 GIS 교육과정을 정립하기 위한 교과과정을 도출하고 이를 담당할 적정 교원 수를 산정하고자 하였다. 이를 위해 미국의 교육 과정과 담당 교원 수를 한국의 지리학 관련학과 현황과 비교 정리하였다. 미국의 235개 대학교 지리학과의 전공과정과 인증과정을 정리한 것을 바탕으로 NCGIA와 UCGIS를 대표하는 4개 대학교와 지리학 관련학과 1개 대학교를 포함한 5개 대학교와 국내 전체 27개 지리학과에 대해 세부 GIS 과정 교과목, 교원 수, 교육과정을 구체적으로 살펴보았다. 우선 교육과정에 있어서 미국은 GIS 전공과정과 인증과정을 구분하여 제공하고 있으나 국내 지리학과는 GIS 과정을 따로 두지 않고 있다. GIS 교과목 수에서 미국은 GIS 관련 16과목 이상을 제공하고 과정 이수를 위해 7과목(21학점) 이상 이수하도록 하고 있으나, 국내 지리학과들은 최대 6개 과목을 제공하고 있으며 졸업을 위해 평균 2과목(6학점)을 이수하도록 요구하고 있다. 교원 수에 있어서 미국의 지리학과는 GIS 주전공 교원이 평균 31%인데 반해, 국내의 경우는 평균 25% 이하에 머물고 있다. 본고에서는 국내 GIS 교과과정 수립을 위한 19개 세부 교과목을 마련하였으며, 학과당 약 2명의 GIS 주전공 교원을 적정 규모로 제시하였다. 이는 향후 국내 지리학과의 진퇴를 좌우할 수 있는 졸업생들의 취업 경로를 확대하고 지리정보와 관련된 다양한 사회적 요구를 반영하는 데에 중요한 역할을 담당할 것으로 기대된다.
This paper tried to derive a GIS curriculum in geography and the estimation of the number of faculty members to teach GIS. To do this, geography departments of universities in Korea and the United States were compared based on the number of faculty members and the main structure of a GIS curriculum. Five universities of NCGIA and UCGIS in the United States and 27 universities in Korea were selected, and their GIS programs were analyzed on GIS curricula, the size of faculty, and program management. The US geography programs typically provide both GIS majors and GIS certificate programs, but Korean geography programs do not. At least, seven GIS courses(21 credits) are required for fulfillment of major degrees in the U.S., but only two courses(6 credits) are required in Korean geography programs. As far as the size of GIS faculty, it averages less than 25% of entire geography faculty in Korean universities, while it takes up about 31% in the U.S.. In this paper, the establishment of 19 GIS courses was suggested as a GIS curriculum for partial fulfillment of a geography major, and two GIS faculty members were recommended to maintain a stable GIS program of geography departments. The enhancement of GIS curricula and faculty size can provide geography graduates with more opportunities for employment and better react to diverse GIS-related public demands, which are important for the successful future of geography programs.
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