Abstract
There has been a strong demand for providing diverse services to drivers utilizing existing ITS infrastructure. To this end, this study is aiming at improving the accuracy of a variable speed limit system by determining recommended speeds for the system utilizing the information from Urban Traffic Information System(UTIS) and Weather Information System(WIS). In order to determine appropriate speed limits under inclement weather conditions for the variable speed limit system, this study examined three methods: i) the method utilizing the information from WIS, ii) the method utilizing the information from UTIS, and iii) the method which combines the information from WIS and UTIS using different weights for diverse weather conditions. Finally, this study selected the third method which determines an appropriate speed limit using the relationship between the vehicle operating speed and the minimum stopping distance which is estimated using the existing speed limit, surface coefficient of friction and superelevation.
교통관련 시스템의 다변화로 기존 ITS시스템을 활용하여 다양한 응용 서비스를 제공하기 위한 필요성이 대두되고 있으며 그 중 UTIS를 활용한 다양한 부가 서비스를 제공하기 위한 연구가 진행 중이다. 본 연구에서는 UTIS의 실시간 교통정보와 기상정보 수집 시스템을 활용한 가변속도제한 시스템 연계방안에 관한 연구를 하였다. 본 시스템을 연계 운영하는 방안으로 기상정보 데이터를 이용하여 적정한 가변속도를 산출하는 방법, UTIS 정보를 이용하여 산출하는 방법 그리고 기상정보와 UTIS의 소통정보에 기상에 따른 가중치를 부여하여 감속도를 산출하는 3가지의 방법에 관하여 연구 하였다. 가장 적합한 감속도를 구하기 위해 통행속도와 노면마찰계수, 종방향 편경사를 이용해 조건에 따라서 변화되는 자동차의 최소정지거리를 산정하는 방법을 이용하였으며 최소정지거리와 운행속도의 관계를 이용하여 최종적으로 필요한 속도를 산출하였다.