Abstract
Pictorial Images are often used when persuading someone, since people believe that photographs tell us what happened in reality. This paper aims to strengthen the role of pictorial images as a powerful method of persuasion through interpolating sensibility, which is a key factor in decision making, into the pictorial images. This paper analyses the structure of sensibility in pictorial images, in order to draw out specific factors that arouse positive impression. Furthermore, intensional meanings were given to various factors that compose the sensibility of pictorial images, and the factors are prioritized to enhance applicability. Recognitions of the sensibility in pictorial images differ due to diverse variables, but the photographed subjects themselves and the specific attributes of picture quality are the primary factors that influence the recognition. In order to achieve general and detailed results, broadly selected shooting subjects and images that have various picture quality attributes.
사진은 다양한 목적으로 활용되지만 특히 설득의 도구로 큰 역할을 한다. 사진은 실제를 재현하는 매체라는 독특한 특성 때문에 비교적 설득이 용이하다. 본 논문은 의사 결정에 있어 중요한 역할을 하는 감성을 사진이라는 매체에 대입하여 설득의 역할을 강화하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 사진 이미지의 감성구조를 파악하여 긍정적인 감성을 유발하는 요인을 구체적으로 도출하고자 하였다. 특히 사진 이미지의 감성을 구성하는 여러 가지 요인들에 내포적 의미를 부여하고 다양한 요인에 대해 우선순위를 정하여 서열화하는 연구를 수행하여 연구 결과에 대한 실질적인 활용도를 높일 수 있도록 하였다. 사진의 감성은 다양한 원인에 따라 다르게 인지되는데, 사진을 촬영한 대상과 사진을 구성하고 있는 구체적인 화질 속성의 영향이 크다. 따라서 본 논문에서는 다양한 촬영 대상과 화질 속성을 갖는 이미지를 실험 자극으로 활용하여 보다 범용적이고 구체적인 결과를 얻을 수 있도록 하였다.