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Archetype and Adaptation of the Heroic Narrative Structure in NHK Drama Yoshitune -Focused on Hero's Journey by Joseph Campbell

NHK드라마 「요시쓰네(義經)」에 나타난 영웅 서사구조의 원형과 변용 -조셉 캠벨의 영웅서사를 중심으로-

  • 최정은 (중앙대학교 일어일문학과)
  • Received : 2011.12.22
  • Accepted : 2012.02.26
  • Published : 2012.02.28

Abstract

The hero is in the TV drama's long. TV drama Heroes historical blip on the public's desire to delegate to the body and its functions as an intensive, which have a specific period drama that soars like a hero's welcome and it is the communication between the viewer a sense of contemporary popular devices that can be separated. This study today, the various cultural areas which are becoming popular in Japan's historical hero 'Yoshitune' a heroic drama, the hero's narrative research stories In the analysis occupies an important place in the Joseph Campbell's 17 steps of heroic narrative, based on analysis achetype and adaptation. Campbell, 11 of the 17 stage dramas to apply different levels, and the omission of two steps, and shows a variation of the four stages, in order to relaunch the popular culture as the content selection and a constant strain was able to find out that you need.

영웅은 TV드라마의 오랜 소재이다. TV드라마 속에서의 역사적 영웅은 대중의 욕망에 대한 대리자이자 그것의 집약체로서 기능하는데, 특정 시기 드라마가 형상화 해내는 영웅의 모습과 그것을 환영하는 시청자간의 소통은 당대 대중의식을 가름할 수 있는 장치가 되기도 한다. 본 연구는 오늘날 각종 문화 영역에서 환영받고 있는 일본의 역사적 영웅 '요시쓰네'를 주인공으로 한 드라마를 영웅의 서사연구, 스토리 분석에 있어서 중요한 위치를 차지하고 있는 조셉 캠벨의 17가지 영웅 서사 단계를 토대로 분석하여 원형과 변용을 알아보았다. 드라마는 캠벨의 17단계 중 11가지 단계를 적용하고, 2가지단계의 생략과 4가지단계의 변형을 보여주며, 대중문화 콘텐츠로 재탄생하기 위해서는 일정한 선택과 변형이 필요하다는 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

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