DOI QR코드

DOI QR Code

The Transition of Late 18th Century Women's Costume and Enlightenment, with Reviewing the Portraiture of Marie Antoinette - Focused on 1770-1793 -

Marie Antoinette의 초상화를 통해 본 18세기 후기 여성 복식의 변화와 계몽주의 사상 - 1770-1793을 중심으로 -

  • Bae, Soo-Jeong (Dept. of Clothing & Textiles, Chonnam National University, Human Ecology Research Institute, Chonnam National University)
  • 배수정 (전남대학교 의류학과, 생활과학연구소)
  • Received : 2011.10.25
  • Accepted : 2011.12.16
  • Published : 2012.01.31

Abstract

This thesis takes an aim to investigate the relationship between the costume and enlightenment ideology by studying the change of costume, and reviewing the portraiture of Queen Marie Antoinette. The method of this research is to select the 29 pieces among the portraitures from 1770 to 1793, and to analyze the headdress, shape of robes and ornaments. The results are as follows. The first period(1770-1774): The costume in this period of Dauphin of France is described as vivid, and simple like her characters, and also represents her active lifestyle. The ideology of equality between the two sexes from the enlightenment slightly influence the costumes seen inside the portrait of Dauphin. The second period (1775-1779): This is the early period of the Queen's enthronement and also before her childbirth. The relatively small number of portraits showed her as an authoritative figure because her skirts were expanded with huge panier, the waist were tightened with corset, and her headdress was enlarged. Thus, this period could not be defined as the one of enlightenment philosophies in light of the persistent unsanitary construction of costumes distorting the body. The third period(1780-1789): There are many portraits depicting the Queen and her children. It is noteworthy that the English style picturesque garden was illustrated as a background while the costume was simple and sanitary, both being affected by the enlightenment. The last period(1789-1793): This is the period between the French revolution and the death of the Queen. The form of costumes was transformed into the neoclassic style, headdress was reduced in size, and was simplified as a result of complete change of costume for the enlightenment. This research is to be interpreted as a tool of study about the relationship of costume, society and ideological streams and also be a means of elucidating the contemporary times in view of the past ones.

Keywords

References

  1. "계몽주의", 자료검색일 2011. 8. 5, http://www.britan nica.co.kr/bol/ topic.asp?article_id=b01g3302a
  2. "계몽주의", 자료검색일 2011. 9. 27, http://ko.wikipedi a.org/wiki/%EA%B3%84%EB%AA%BD%EC%A 3%BC%EC%9D%98
  3. Versailles (2010), 프랑스 국립 베르사이유 특별전, 서울: 지앤씨 미디어, pp. 68-71.
  4. Versailles (2010), 프랑스 국립 베르사이유 특별전, 서울: 지앤씨 미디어, pp. 130-133.
  5. 김주애 (2011), 초상화에 표현된 마리 앙뜨와네트 여왕복식의 상징적 의미, 한국디자인문화학회지, 17(1), pp. 143-154.
  6. 김영은, 김성일 (2008), 영화를 중심으로 한 로코코시대 화장 문화와 패치(patch)에 관한 실증적 사례 연구, 뷰티아트학회지, 6(1), pp. 49-67.
  7. Kim, J. A. (2010), The Expressive Effects of Queen Marie Antoinette's Costumes in the Movies, Journal of the Korean Society of Clothing & Textiles, 34 (12), pp. 107-118.
  8. 김시아 (2010), 로코코 시대를 배경으로 한 영화의상 연구, 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 조옥례 (1986), 18세기 후기 프랑스 여자복식에 관한 고찰, 한국의류학회지, 10(1), pp. 97-104.
  10. 유태순, 이명희 (1995), Marie Antoinette의 모드에 관한 연구, 대구효성카톨릭대학교 연구논문집, 51, pp. 233-253.
  11. 김양희 (2010), 17-18세기 판화에 나타난 프랑스 여성 복식 연구, 인하대학교 대학원 박사학위논문.
  12. 김희선, 양진희 (2008), 로코코 시대의 헤어스타일과 메이크업에 관한 연구, 한국미용학회지, 14(4), pp. 1111-1119.
  13. 신부섭 (2006), 로코코시대 헤어스타일과 조형적 특성 을 응용한 업스타일에 관한 연구, 한국패션뷰티학회지, 4(2), pp. 42-49.
  14. 지정아 (1999), 18세기 로코코 시대의 복식, 헤어, 메이크업 경향에 대한 연구 -프랑스를 중심으로-, 대구대학교 대학원 석사학위논문.
  15. Chung, H. S. (2003), A Study on Fashion Leader, The International Journal of Costume Culture, 6(1), pp. 1-10.
  16. Kwon, Y. M., Lim, Y. J. (2005), A Study on Clothing of Marie Antoinette, 한국의상디자인학회 학술발표집, pp. 132-133.
  17. 김연주 (2010), 마리 앙투아네트 복식을 통해 본 로코코 복식의 조형성 연구, 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 김월계 (2003), 복식형태변화에 영향을 미친 요인에 관한 연구 -18세기 조선과 프랑스 복식비교를 중심으로-, 성신여자대학교 대학원, 석사학위논문.
  19. 문혜경 (1989), 프랑스 革命으로 인한 服飾의 變化, 계명대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 전인옥 (1985), 미술사조가 복식에 미친 영향 -18, 19 세기 프랑스 회화를 중심으로-, 복식, 9(1), pp. 63-74.
  21. 김은하, 정흥숙, 김선화 (2002), 17-18세기 살롱(Salon) 문화가 패션에 미친 영향, 복식, 52(8), pp. 123-135.
  22. Zweig, Stefan (1932), Marie Antionette, the portrait of an average woman, 박광자, 전영애 역 (2005), 마리 앙투아네트 베르사유의 장미, 서울: 청미래, pp. 10-13.
  23. Fraser, Antonia (2001), Marie Antoinette, 정영문, 이미애 역 (2006), 마리 앙투아네트, 서울: 현대문학, p.123.
  24. Zweig, Stefan (1932), Marie Antionette, the portrait of an average woman, 박광자, 전영애 역 (2005), 마리 앙투아네트 베르사유의 장미, 서울: 청미래, pp. 27.
  25. Zweig, Stefan (1932), Marie Antionette, the portrait of an average woman, 박광자, 전영애 역 (2005), 마리 앙투아네트 베르사유의 장미, 서울: 청미래, pp. 82-83.
  26. "Marie Antoinette", Wikipedia, retrieved 2011. 10. 7, from http://en.wikipedia.org/wiki/Marie_ Antoinette
  27. 주명철 (2003), 왕비의 다이아몬드 목걸이 사건의 문화적 의미, 역사학보, 177(1), pp. 168-169.
  28. "루이 16세", 자료검색일 2011. 8. 5, http://ko.wikipe dia.org/wiki/%EB%A3%A8%EC%9D%B4_16%EC%84%B8
  29. 고종석 (2009. 2. 23), "마리 앙투아네트-단두대의 장미", 한국일보, 자료검색일 2011. 9. 27, http://news.h ankooki.com/lpage/culture/200902/h2009022303075886 330.htm
  30. 주명철 (2003), 왕비의 다이아몬드 목걸이 사건의 문화적 의미, 역사학보, 177(1), p. 176.
  31. "Livre", 자료검색일 2011. 8. 5, http://en.wikipedia.o rg/wiki/French_livre
  32. 주명철 (2003), 왕비의 다이아몬드 목걸이 사건의 문화적 의미, 역사학보, 177(1), p. 178.
  33. 김희영 (2002), 계몽주의와 프랑스적 정체성, 한국외국어대학교 외국문학연구, 10(1), pp. 309-310.
  34. 이경래 (2007), 계몽주의 시대와 현대 프랑스 문화 : '톨레랑스'를 중심으로, 프랑스문화예술연구, 22(1), p. 183.
  35. "Petit Trianon", Wikipedia, retrieved 2011. 10. 6, from http://en.wikipedia.org/wiki/Petit_Trianon
  36. 이은주 (2009), 픽쳐레스크 미학의 형성과 프랑스 풍경식 정원, 프랑스문화예술연구, 29(1), pp. 271-272.
  37. "Hameau de la reine", Wikipedia, retrieved 2011. 10. 6, from http://en.wikipedia.org/wiki/Hameau_de_la Reine
  38. 이은주 (2009), 픽쳐레스크 미학의 형성과 프랑스 풍경식 정원, 프랑스문화예술연구, 29(1), pp. 271-271.
  39. 이은주 (2009), 픽쳐레스크 미학의 형성과 프랑스 풍경식 정원, 프랑스문화예술연구, 29(1), pp. 277.
  40. 이은주 (2009), 픽쳐레스크 미학의 형성과 프랑스 풍경식 정원, 프랑스문화예술연구, 29(1), pp. 253-268.
  41. Fraser, Antonia (2001), Marie Antoinette, 정영문, 이미애 역 (2006), 마리 앙투아네트, 서울: 현대문학, p. 92.
  42. 자료검색일 2011. 9. 27, http://www.marie-antionett. org/ltd-portpolio
  43. Versailles (2010), 프랑스 국립 베르사이유 특별전, 서울: 지앤씨 미디어, pp. 89.
  44. 자료검색일 2011. 9. 30, http://www.art.com/gallery/ id--b150901/marie-antoinette-posters.htm
  45. Versailles (2010), 프랑스 국립 베르사이유 특별전, 서울: 지앤씨 미디어, pp. 174.
  46. 자료검색일 2011. 9. 30, http://www.art.com/gallery/ id--b150901/marie-antoinette-posters.htm
  47. Versailles (2010), 프랑스 국립 베르사이유 특별전, 서울: 지앤씨 미디어, pp. 145.
  48. "마리 앙투아네트", 자료검색일 2011. 10. 1, http://k o.wikipedia.org/wiki/%EB%A75885EB5A 65AC_%E C95%99%ED588%AC%EC%95%84%EB%84%A4% ED%8A%B8
  49. Versailles (2010), 프랑스 국립 베르사이유 특별전, 서울: 지앤씨 미디어, pp. 133.
  50. Versailles (2010), 프랑스 국립 베르사이유 특별전, 서울: 지앤씨 미디어, pp. 148.
  51. Versailles (2010), 프랑스 국립 베르사이유 특별전, 서울: 지앤씨 미디어, pp. 149.
  52. 김주애 (2011), 초상화에 표현된 마리 앙뜨와네트 여왕 복식의 상징적 의미, 한국디자인문화학회지, 17(1), pp. 149-150.
  53. Zweig, Stefan (1932), Marie Antionette, the portrait of an average woman, 박광자, 전영애 역 (2005), 마리 앙투아네트 베르사유의 장미, 서울: 청미래, pp.125-127.
  54. Ribeiro, A. (1995), The Art of Dress: Fashion in England and France 1750-1820, Yale Univ. Press, p. 77.
  55. 배수정 (2011), 엘리자베스 1세의 초상화에 나타난 16 세기 러프 칼라와 러프 커프스의 미시적 변화 연구, 한국의류학회지, 35(2), p. 47-51.
  56. Versailles (2010), 프랑스 국립 베르사이유 특별전, 서울: 지앤씨 미디어, p. 167.
  57. Versailles (2010), 프랑스 국립 베르사이유 특별전, 서울: 지앤씨 미디어, p. 166.
  58. 이은주 (2009), 픽쳐레스크 미학의 형성과 프랑스 풍경식 정원, 프랑스문화예술연구, 29(1), pp. 277-278.
  59. 지정아 (1999), 18세기 로코코 시대의 복식, 헤어, 메이크업 경향에 대한 연구 -프랑스를 중심으로-, 대구대학교 대학원 석사학위논문. p. 136.
  60. Boehn, Max von (1996), Die Mode, 천미수 역 (2000), 패션의 역사 II, 서울: 한길아트, p. 74-75.
  61. "Ludwig Guttenbrunn", Wikipedia, retrieved 2011. 9. 30, from http://en.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Gutte nbrunn
  62. Versailles (2010), 프랑스 국립 베르사이유 특별전, 서울: 지앤씨 미디어, p. 133.
  63. Versailles (2010), 프랑스 국립 베르사이유 특별전, 서울: 지앤씨 미디어,p.155
  64. 김주애 (2011), 초상화에 표현된 마리 앙뜨와네트 여왕 복식의 상징적 의미, 한국디자인문화학회지, 17(1), pp. 151.

Cited by

  1. 화가 Jacques-Louis David의 초상화에 묘사된 18세기말 남·여 복식의 변화와 사상적(思想的) 조류(潮流) vol.63, pp.2, 2013, https://doi.org/10.7233/jksc.2013.63.2.082
  2. 화가 Jacques-Louis David의 초상화에 묘사된 18세기말 남·여 복식의 변화와 사상적(思想的) 조류(潮流) vol.63, pp.2, 2013, https://doi.org/10.7233/jksc.2013.63.2.082