A Study on Effects of Performance Stage through Direction - With a focus on stage musicals performed in Korea -

연출을 통해 나타나는 공연무대의 효과에 관한 연구 - 국내 공연된 뮤지컬 무대 중심으로 -

  • 한아림 (울산대학교 대학원 디자인학과) ;
  • 홍일태 (울산대학교 디자인대학 실내공간디자인전공)
  • Received : 2012.06.29
  • Accepted : 2012.10.12
  • Published : 2012.10.31

Abstract

Due to development of digital technology, a concept of stage design management is being changed. In addition, stage management technique is changing a viewpoint of the audience watching a stage through the convergence of analogue and digital technology. Three-dimensional media such as LED and hologram and works combining with previous stage performances are rising, and the audience's requirements about spectacles on the stage are increasingly higher. Interaction between a stage, audiences and actors is a communication tool by a work story and its direction. In other words, stage design should newly focus on not only concluded work story but also comprehensive delivery of direction and the expression and extreme delivery. Therefore, this study aims to examine how to combine analogue and digital direction elements in the stage design. To this end, this study looks into everything the audience feels through performances and analogue and digital elements directed for performances and then analyzes and arranges them to present a possibility of various types of work performances. Stage structure, set, and lighting that are analogue direction elements are the basis of stage performance. Analogue direction elements mean a media vehicle that can differentiate except for basic direction of each work. This study aims to analyze new performance culture when analog and digital direction elements are combined through stage performance and a possibility of new stage performance. In addition, through this it desired to seek for a development possibility of Korean leisure culture and art culture. As the work cases, this study shows 10 works through actual stage performances held in Korea and introduces elements directed in those works.

Keywords

References

  1. 김숙경, 전통의 현대화와 5人의 연출가들, 연극과 인간, 2012
  2. 고희선, 무대조명, 교보문고, 2000
  3. 박동우, 무대기계, 교보문고, 2000
  4. 이근삼, 서양연극사, 탐구당, 2005
  5. 임종엽, 극장의 역사, 살림, 2005
  6. 정진수, 연극연출의 이론과 실제, 예음, 2000
  7. 최철주, 무대디자인, 미진사, 1997
  8. Charlie Gere, 디지털 문화, 임산 역, 루비박스, 2006
  9. Francis Reid, 무대 디자인 입문, 박희태 역, 예니, 1999
  10. Mark Tribe, 뉴미디어 아트, 황철희 역, 마로니에북스, 2008
  11. 권익현.임종엽, 미디어를 통한 다차원 무대공간 형성 과정에 관한 연구, 대한건축학회 24권 2호, 2004
  12. 김성기, 공연의 형식에 따른 현대공연장 공간구성 특성에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 통권 90호, 2012
  13. 김종성.이성원.임채진, 공연장 무대장치의 구성과 전환시스템에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집 통권 29호, 2001
  14. 김현미, 무용안무가의 무대연출에 관한 연구 : 무대연출 면에서 무용안무가의 역할을 중심으로, 충남대학교, 2003
  15. 민장미, 전통무용공연 활성화를 위한 무대연출 기능과 효과 연구, 숙명여자대학교, 2012
  16. 박세용, 국.공립 공연장 무대의 효율적 운영방안 연구, 한남대학교, 2008
  17. 신지호, 공연시설 무대, 객석공간의 평면형식에 관한 연구, 건축공학회, 2006
  18. 정종훈, 콘서트 무대디자인 연구 : 제1회 대한민국 음악축제를 사례로, 상명대학교, 2006
  19. 최정일, 연극공연의 요소와 관객과의 상호관계에 대한 고찰, 경성대 논문집 제20집 2권, 1999
  20. 황순원, 창작 뮤지컬 지원사업에 대한 연구 : 전국문예회관연합회의 '창작팩토리'를 중심으로, 성균관대, 2010
  21. 안성아, 2008년 연극/뮤지컬 관람객조사 보고서, 예술경영지원센터, 2009