Analysis of the Koreanity Expression Properties found in the Modern Commercial Spaces from a Design Coordination Viewpoint

현대 상업공간에 표현된 디자인코디네이션 관점의 한국성 특성 분석

  • Received : 2012.08.31
  • Accepted : 2012.10.12
  • Published : 2012.10.31

Abstract

Since Seoul was selected as the world design capital at the end of 2007, the endeavors to modernize the Korean unique beauty is becoming more tangible. Especially, the commercial spaces to be used by the general public and tourists have the value for study in the respect that such spaces for the national iconic images and have a large and far-reaching effect to transmit the national identity. Therefore, this study analyzed the design coordination properties in the Koreanity expression found in the modern commercial spaces. the foundation for the analysis was based on Leonard Koren's work on the arrrangement rhetoric theory, 'Arranging things(2003), and the contents of Korean expression were reviewed with professional jounals. the results are as follows: First, the design coordination properties in the Koreanity expression shown in modern commercial spaces are black-white contrast, natural materials, curved shapes, brevity, and simple beauty. Especially, some elements such as wood, traditional Korean papers, stones, mid-to-low chroma natural colors, checked patterns, and crazy patterns are used with overlapping and it is viewed that it is necessay to more aggressively seek for the disappeared traditional elements in the Korean modeling properties. Second, the concrete images of Korean expressions could be summarized as four adjective image groups, Natural, Subtitle, Gentle and Magnificent.

Keywords

References

  1. 권영걸, 공간디자인 16강, 국제, 2001
  2. 김영기, 한국인의 조형의식, 창지사, 1991
  3. 심영옥, 한국의 아름다, 그리고 그 의미, 진실한 사람들, 2006
  4. 오쿠와키 후미히코, 상업공간의 계획과 디자인 방법, 오영창 譯, 국제, 1990
  5. 아커데이비드(Aaker David), 데이비드 아커의 브랜드 경영, 비즈니스북스, 2003
  6. 장보드리야르(Baudrillard, Jea), 소비의 사회, 이상률 역, 문예출판사, 1999
  7. 크리스티안 미쿤다, 제3의 공간, 미래의 창, 2005
  8. Leonard Koren, Arranging Things, Stone Bridge Press, 2003
  9. Walker Stuart. Sustainable by Design. Stylus Pub Llc, 2006
  10. 김은경, 카페형 베이커리 스토어에서의 브랜드 아이덴티티 전달을 위한 디자인 방법 연구, 연세대학교 석사학위논문, 2006
  11. 박성신, 공간 디자인마케팅의 전략과 효과에 관한 연구, 연세대학교 박사학위논문, 2007
  12. 김국선.이은민.이연숙, 현대 실내건축디자인의 한국성 구현방법에 관한 연구, 한국실내디자인학회지 5권 5호, 2003
  13. 노윤경, 한국적 전통성의 현대적 재해석에 의한 공간연출의 특성, 한국디자인학회, 2004
  14. 오인욱, 한국의 현대 실내공간에 나타난 한국적 조형의식에 관한 연구, 한국실내디자인학회지 5권 5호, 2004
  15. 우지연, 상업공간디자인에 있어 에스닉스타일의 활용에 관한 연구, 한국디자인트렌드학회, 2010
  16. 최상헌, 전통성, 한국성 그리고 한국 현대 실내디자인, 대한건축학회지 45권 2호, 2001