SNS Use in the Formation of Social Capital Impact of Comparative Analysis: Based on Twitter, Facebook, KakaoStory

SNS 활용이 사회자본 형성에 미치는 영향 비교분석: 트위터, 페이스북, 카카오스토리를 중심으로

  • 홍삼열 (국립순천대학교 대학원 컴퓨터과학과) ;
  • 오재철 (국립순천대학교 대학원 컴퓨터과학과)
  • Received : 2012.09.13
  • Accepted : 2012.12.24
  • Published : 2012.12.31

Abstract

SNS supports the formation of relationships between users in common interests and provides services allowing for clique management, sharing contents, and so on. It also has common functions such as acting as primary platforms smoothing the sharing and distribution by combination with various contents. Hence, questionnaire has been conducted to users of all of Twitter, Facebook and KakaoStory, and the factors affected by each service are presented by statistical analyses of the survey and the results are resolved by dividing them into complete and instrumental social capital. This study will be able to provide a standard for users to select SNS according to their purposes and contribute to development of new SNS or improvement of existing ones.

SNS는 인터넷 상에서 공통의 관심사를 지니고 있는 사용자들 간의 관계형성을 지원하고, 이렇게 형성된 지인 관계를 바탕으로 인맥 관리, 정보 및 콘텐츠 공유 등 다양한 활동을 할 수 있도록 지원하는 서비스이다. SNS는 다양한 콘텐츠와의 결합을 통하여 네트워크를 통해 형성된 지인 관계를 기반으로 공유와 배포를 원활하게 하는 주요 플랫폼으로 활용되는 등 몇 가지의 공통적인 기능을 가지고 있다. 이에 트위터, 페이스북, 카카오스토를 모두 사용하고 있는 사용자들을 대상으로 설문조사를 진행하였으며, 설문에 응답한 자료를 통계 내어 각각의 서비스가 영향을 주는 요인들은 어떤 것인지 완성적 사회자본과 도구적 사회자본으로 나누어 분석한 결과를 제시하였다. 이 연구는 사용자들의 목적에 따라 SNS를 선택하는 기준이 되고, 새로운 SNS를 개발하거나 기존의 서비스를 발전시키는데 기여할 수 있을 것이다.

Keywords