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Making Fun Strategy of Gag Concert

<개그콘서트>의 웃음생성 전략

  • 홍경수 (순천향대학교 미디어콘텐츠학과) ;
  • 조의진 (가천대학교 신문방송학과)
  • Received : 2011.10.12
  • Accepted : 2011.11.10
  • Published : 2012.01.28

Abstract

, Korea's popular television comedy program cast the strategy of making fun by word game interweaving meaning and nonmeaning and started to making fun by narrative game. So called Digital Narrative strategy seems to reflect the changes of social trends. Getting verisimilitude by detail description, parody realism, hierarchy of word body naked, anxiety for influence or star cameo seems to be principal strategy. With a minute realism strategy, new method of making meaning appropriate to digital era seems to appear.

한국의 대표적인 코미디 프로그램인 <개그콘서트>는 기존의 웃음 생성전략인 의미와 비의미 사이의 경계를 가로지는 말장난에서 벗어나, 서사를 통해 웃음을 만드는 방식을 선택하고 있음을 발견했다. 이른 바, 디지털 서사라고도 불리는 서사를 통한 웃음은 시대적 흐름을 치밀하게 반영한 결과로 보인다. 이외에도 디테일을 통한 핍진성의 획득, 세태풍자 리얼리즘, 말 몸 맨몸의 위계구조, 영향력에 대한 갈망 혹은 스타 활용 역시 주요 전략으로 보인다. 이러한 치밀한 리얼리즘적 전략에서 디지털 시대에 부합하는 웃음의 새로운 생성방식이 싹트고 있음을 발견할 수 있다.

Keywords

References

  1. 김은영, 예능은 힘이 세다, 에쎄, 2011.
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