DOI QR코드

DOI QR Code

The Study on the Relationship of Learning Style, Professor Image, and Academic Achievement in Cosmetology Majoring College Students

미용계열 대학생들의 학습양식, 교수 이미지, 학업성취도의 관계에 관한 연구

  • 안현경 (동남보건대학교 피부미용과)
  • Received : 2012.09.18
  • Accepted : 2012.11.05
  • Published : 2012.12.30

Abstract

This paper is purposed to study on the relationship of learning style, professor image, academic achievement in cosmetology majoring college students, and to find the effective education methods of them. The research methods are survey with 400 persons & statistics analysis such as frequency, factor, regression analysis, using SPSS V.14. The results are as belows; 1. Learning styles are divided by (1) shirker, (2) participate, (3) stand-alone, (4) dependent, (5) cooperative, (6) competitive, and professor images are divided by (1) professor ability, (2) professor relationship. 2. There is a relationship in learning styles and professor images. Especially cooperative, participate, dependent valued professor ability, shirker devalued it and cooperative, stand-alone, dependent, competitive valued professor relationship, shirker devalued it. 3. There is a relationship on learning styles and the academic achievement. participate, stand-alone, dependent achieve in high glades and shirker, cooperative low ones. 4. There is a no valid relationship with professor images and the students' academic achievement. 5. The conclusion are; there are the relationship of learning style, professor image, academic achievement in cosmetology majoring college students. So shirker need endless motive giving program, participate personal record management system, dependent creative motivating program, participate class attractive factors, stand-alone learner centered program.

Keywords

References

  1. 노영희, 한미자(2009), "전국 미용관련 교육기관 및 학생현황조사", 한국미용학회지, 15(2),p.588.
  2. 김효은(2010), "학업 흥미도 향상을 위한 패션전공 교육 프로그램", 패션비즈니스, 14(1),p.18.
  3. Tierney, W. ed. (1998). The Responsive University: Restructuring for High Performance. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
  4. 조인진(2009), "학생들의 학습양식과 교수방법에 대한 연구", 총신대논집, 29, p.460.
  5. 조인진(2009), "학생들의 학습양식과 교수방법에 대한 연구", 총신대논집, 29, p.29.
  6. 김은정(1999), "학습양식 유형의 분류 동향",연세교육연구, 12(1), pp.107-130.
  7. 박진희(2010), "고등학생들의 개인차와 과학 학업성취도의 상관성", 경상대학교 석사학위논문.
  8. 임소연, 진정화(2006), "미용학과 학생의 성격유형(MBTI)과 진로 선택의 관계 연구", 대한피부미용학회지, 4(1). pp.25-39.
  9. 안현경(2012), "미용전공과 다른 전공계열 대학생들의 학습양식, 교수방법선호, 교수이미지의 차이에 관한 연구", 한국미용학회지, 18(4), pp.847-857.
  10. 김은정(1999), "학습양식 유형의 분류 동향",연세교육연구, 12(1), pp.108.
  11. Keefe, J. W.(1986). Learning style: Profile examiner's manual. Reston VA: National Association of Secondary School Principals.
  12. 김은정(1999), "학습양식 유형의 분류 동향",연세교육연구, 12(1), pp.112-120.
  13. 박진희(2010), "고등학생들의 개인차와 과학 학업성취도의 상관성", 경상대학교 석사학위논문. pp.25-33.
  14. Grasha(1984), "Learning styles: The journey from greenwich observatory(1975) to the college classroom(1984)", Improving College and University Teaching, 22, pp.46-52.
  15. 임창재(1996), 학습양식, 형설출판사, pp.23-24. p.146.
  16. 박진희(2010), "고등학생들의 개인차와 과학 학업성취도의 상관성", 경상대학교 석사학위논문. pp.31-32.
  17. 조인진(2009), "학생들의 학습양식과 교수방법에 대한 연구", 총신대논집, 29, p.463-464.
  18. 임창재(1996), 학습양식, 형설출판사, pp.23-24. p.200-204.
  19. Oxford Wordpower English-English-Korean Dictionary (교학사, 2005). p.794.
  20. 김미경(2011), "효과적인 퍼스널 이미지 구축을 위한 브랜딩 전략", 패션비즈니스, 15(5), p.89.
  21. 류칠선(1996), "유치원 교사의 교사이미지 연구 : Q-방법론적 접금", 유아교육연구, 16(2), pp.125-141.
  22. 김미경(2011), "효과적인 퍼스널 이미지 구축을 위한 브랜딩 전략", 패션비즈니스, 15(5), p.89-90.
  23. 한경임, 이경화, 성병창, 부재율(2008), "교사와 부모 설문조사를 통한 초등 특수교육 교사의 핵심역량 분석", 중복지체부자유아연구, 51(4), p.267.
  24. 이준엽, 원영신, 함은주(2009), "체육교사의 이미지가 체육수업 만족에 미치는 영향에 관한 연구", 체육연구논문집, 16(1), pp.39-40.
  25. Scott, W. A.(1996), Psychological and Social Correlates of International Images, In Internal behavior, edited by H. C. Kelman, NY Halt Kinehart and Winston.
  26. 안현경(2012), "미용전공과 다른 전공계열 대학생들의 학습양식, 교수방법선호, 교수이미지의 차이에 관한 연구", 한국미용학회지, 18(4), pp.853.
  27. 황기철, 노효린(2010). "작업치료학과 학생들의 학습양식, 성취목표와 학업성취도의 관계", 대한작업치료학회지, 18(2), p.136.
  28. 문은식, 김충희(2002), "대학생의 학업성취수준에 따른 학습양식의 차이", 교육발전논문, 23, p.47.
  29. 황희숙(1995), "고등학생과 대학생의 학습양식과 학업성취와의 관계", 부산교육연구, 9, pp.195-211.
  30. 최임숙(2007). "대학생의 학교적응 행동, 학업성취도와 성역할 정체감 및 학습양식의 관계", 인문학연구, 34(2), p.567.
  31. 김현진, 정재학(2011), "지각된 특성과 대학생들의 학업적 흥미, 즐거움, 내재동기, 인지적 학습전략 사용 및 과목만족도의 관계 분석", 교육심리연구, 25(3), p.570.
  32. Wild, T. C., Enzle, M. E., & Hawkins, W. L.(1992), "Effects of perceived extrinsic versus intrinsic teacher motivation on student reactions to skill acquisition". Personality and Social Psychology Bulletin, 18, pp.245-251. https://doi.org/10.1177/0146167292182017
  33. Assor, A., Kaplan, H., & Roth, G.(2002). "Choice is good, but relevance is excellent: Autonomy enhancing and suppressing teacher behaviors predicting students' engagement in schoolwork". British Journal of Educational Psychology, 72, pp.261-278. https://doi.org/10.1348/000709902158883
  34. 권대봉 外(2002). "대학생들의 교육만족도 결정요인에 관한 탐색적 논의", 교육학연구, p.193.
  35. 이희도, 김경린, 이명자(1976), "대학생의 학업성적에 영향을 주는 요인", 학생지도연구, 9(1), p.7.
  36. 이준엽, 원영신, 함은주(2009), "체육교사의 이미지가 체육수업 만족에 미치는 영향에 관한 연구", 체육연구논문집, 16(1), pp.39-40, p.51.
  37. 안현경(2012), "미용전공과 다른 전공계열 대학생들의 학습양식, 교수방법선호, 교수이미지의 차이에 관한 연구", 한국미용학회지, 18(4), pp.853.

Cited by

  1. Operation Situation of Academic Credit Bank System for Academic Degree of Cosmetology & Academic Research Trends vol.19, pp.6, 2015, https://doi.org/10.12940/jfb.2015.19.6.74