DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the Influence of Psychological Culture Experiences on Job Performance - Culture Marketing Case of a Cosmetic Sales Organization for Internal Customers -

심리적 문화체험이 직무성과에 미치는 영향연구 - 화장품판매조직 내부고객을 위한 문화마케팅사례 -

  • An, Jongsuk (Graduate School of Culture, Wellbeing & Counselling, Hoseo University) ;
  • Lee, Jeongman (Dasan LINC Educational Development Institute, Dankook University)
  • 안종숙 (호서대학교 문화복지상담대학원 뷰티디자인전공) ;
  • 이정만 (단국대학교 다산 링크사업단)
  • Received : 2012.08.06
  • Accepted : 2012.09.03
  • Published : 2012.12.30

Abstract

The service industry will be essentially extended during the economic growth and industrial development. Especially, the role of workers meeting the customers in service industry is very important from the view point of purchase intention. So many companies in service industry endeavor to increase the work efficacies of workers through the various prizes and incentives, and improve the job performance by additional education. Recently, the incentive tours are comprehensively accepted as an efficient tool to promote the loyalty and job performance of workers. The incentive tours enable the worker to gain the cultural experiences. They will experience not only the natural heritages and antiques, but also the local life culture and arts culture. The culture marketing for worker as the internal customer increase the worker's loyalty and the ties among workers, and therefore, their job performance will be increased. The empirical results (162 workers surveyed) showed the incentive tours have improved both the individual and group's job performance at a cosmetic sales organization. So it is recommend to plan the organization specific incentive tour in order to improve the productivity of the service organization.

Keywords

References

  1. 김범식, 손민중, 박준(2009), "한국서비스업고용의 특징과 개선방향", Issue Paper 2009.10.29., 삼성경제연구소, p.2.
  2. 노영, 박재옥, 이규혜(2007), "의류전문 점포에서 내부마케팅과 내부고객관계관리가 종업원들의 변화에 대한 태도에 미치는 영향", 한국의류학회지, 31(3), p.1.
  3. 이정만, 김형진(2011), "중소기업경쟁력 향상을 위한 문화마케팅 고찰", 경상논총, 29(4), p.1.
  4. 신동일(2010), "인센티브 여행경험, 품질과 만족이 직무동기에 미치는 영향", 경기대학교 박사학위논문. p.9.
  5. 문승태, 안미화(2008), "초등학교 교원의 전문성 신장을 위한 인센티브 요인 타당성 연구",교육의 이론과 실천, 13(1), p.46.
  6. 문명희(2008), "인센티브여행 참가자의 동기부여적 자아개념, 조직유효성 간의 관계 연구",여행학연구, 28, p.2.
  7. 이방식(1996), "인센티브여행의 관광사업적 성격에 관한 연구", 관광레저연구, 8(2), p.154.
  8. 유명희(2007), "기업의 인센티브여행 제시가 조직몰입 및 직무성과에 미치는 영향연구", 관광학연구, 31(5), p.421.
  9. 문명희(2009), "인센티브여행 참가자의 동기부여적 자아개념, 직무성과 간의 관계 연구", 문명연지, 9(2), p.60.
  10. 한국관광연구원(1999), 체험관광상품 개발 활성화 방안, p.16.
  11. 성영신, 고동우, 정준호(1996), "여가의 심리적의미", 한국심리학회지: 산업 및 조직, 9(2),pp.29-36.
  12. 손일화(2000), "국적별 문화관광체험과 관광지속성이 만족과 선택에 미치는 영향에 관한 연구", 동아대학교 박사학위논문. p.24.
  13. 조태영(2008), "문화관광체험이 고유성 및 관광만족, 삶의 질에 미치는 영향", 동국대학교 박사학위논문. p.10.
  14. 조태영(2008), "문화관광체험이 고유성 및 관광만족, 삶의 질에 미치는 영향", 동국대학교 박사학위논문. p.13.
  15. 자료검색일 2012. 07. 27 한국관광공사관광용어사전 자료출처 http://kto.visitkorea.or.kr/kor/notice/data/report/dictionary.kto
  16. 한국관광연구원(1999), 체험관광상품 개발 활성화 방안, p.16.
  17. 손수진(2008), "연구논문-청계천 수변공간의 관광체험과 문화관광지로서의 만족도 간의 관계연구", 호텔관광연구, 31, p.99.
  18. 김헌형(2008), "호텔종사원의 감정노동과 직무성과(조직몰입, 직무만족, 이직의도)의 상관관계분석", 여행학연구, 29, p.129.
  19. 유명희(2007), "기업의 인센티브여행 제시가 조직몰입 및 직무성과에 미치는 영향연구", 관광학연구, 31(5), p.423.
  20. 문명희(2008), "인센티브여행 참가자의 동기부여적 자아개념, 조직유효성 간의 관계 연구",여행학연구, 28, p.62.
  21. 최병우(2004), "중소기업에 있어 직무특성과 조직몰입이 직무만족에 미치는 영향", 중소기업연구, 26(4), p.60.
  22. 최경아(2010), "패션업체의 내부마케팅 요인이 판매사원의 직무만족, 고객지향성 및 직무성과에 미치는 영향", 동덕여자대학교 박사학위논문. p.31.
  23. 김민주(2006), 창조경영시대의 문화마케팅, 한국메세나협의회, p.18-19.
  24. 정기한, 장형유(2003), "내부마케팅이 시장지향성과 고객만족에 미치는 영향에 관한연구" 마케팅과학연구, 11, pp.104-105.
  25. 김성혁, 진정아, 이미선(2008), "내부마케팅이 내부고객만족과 고객지향성에 미치는 영향-수도권내 외국인 전용 카지노를 중심으로", 관광학연구, 32(4), pp.100-101.
  26. 이정만, 김형진(2011), "중소기업경쟁력 향상을 위한 문화마케팅 고찰", 경상논총, 29(4), p.124-125.
  27. 김민주(2006), 창조경영시대의 문화마케팅, 한국메세나협의회, p.18-19.
  28. 조태영, 서태양(2009), "안동 하회마을 문화관광체험이 관광만족과 행동의도에 미치는 영향",한국콘텐츠학회논문지, 9(7), pp.364-368. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.7.361
  29. 문명희, 이미혜(2009), "인센티브 여행 참가자의 심리적 체험이 직무성과에 미치는 영향 연구, 관광학연구, 73(3), p.260.
  30. 유명희(2004), "인센티브여행의 매력속성과 경영성과에 미치는 영향", 창업정보학회지, 7(3),p.165.
  31. 송지준(2011), 논문작성에 필요한 SPSS/AMOS통계분석방법, 21세기사, p.121.
  32. 문명희, 이미혜(2009), "인센티브 여행 참가자의 심리적 체험이 직무성과에 미치는 영향 연구, 관광학연구, 73(3), p.261.
  33. 신동일(2010), "인센티브 여행경험, 품질과 만족이 직무동기에 미치는 영향", 경기대학교 박사학위논문. p.180-181.