DOI QR코드

DOI QR Code

The Characteristics of Pleats Design which appeared in the 'Collections' of Paris, Milan, New York from 2009 F/W to 2012 S/S

여성복 패션컬렉션에 표현된 플리츠 디자인의 특성 - 2009년 F/W부터 2012년 S/S 까지 밀라노, 파리, 뉴욕 컬렉션을 중심으로 -

  • Tao, Sha (Sangmyung Graduate School) ;
  • Kwon, Haesook (Dept. of Fashion Design, College of Design, Sangmyung University)
  • 타오샤 (상명대학교 디자인대학원) ;
  • 권혜숙 (상명대학교 디자인대학 패션디자인 전공)
  • Received : 2012.08.01
  • Accepted : 2012.09.10
  • Published : 2012.12.30

Abstract

The main objective of this research was to understand the characteristics of pleats design through the analysis of modern female fashion as they appear in the 'Collections' from '09 A/W to '12 S/S. Data collection of 1027 was done through the review of 'pr$\hat{e}$t-$\grave{a}$-porter Collections' of three cities; Milan, New York, Paris. Along with the qualitative interpretation of pleats design, statistical analysis of frequency and ${\chi}^2$-test were completed for data analysis. The main findings were as follows; 1. The five types of pleats design were founded in the order of accordion, knife, box, inverted, and sunburst pleats. The frequency and ratio of pleats design occurency showed significant difference between collections. 2. There were significant difference between the types of pleats and their line characteristics of thickness, continuity, length, direction. = Thin fabrics with delicate fine folds were mainly appeared in accordion and sunburst pleats. On the other hand, midium thickness fabrics were used for knife, box & inverted pleats, however, the different images were projected according to the width and the number of folds, characteristics of fabrics and textures. = In all the type of pleats but sunburst, continuity line was appeared the most. The discontinuous lines were appeared the most in the layered types and, sometimes, at some construction lines to add some decorative details or design variations. = The long line were the most frequently appeared in long one-pieces or long skirts of knife, accordion, sunburst pleats. While, the shorter lines showed the most frequently in box and inverted pleats, which mainly used for skirts or the lower part of one-piece. = For the line directions, the vertical lines were the most frequently appeared, and followed by mixed and diagonal line. In mixed or diagonal lines, same type of pleat was repeated in one design. For diagonal lines, one direction was mainly used, however, the symmetrical arrangements or repeated diagonal pleats in various directions also used. In mixed lines, the type of one or two diagonal and one vertical line was the most frequently appeared.

Keywords

References

  1. 손영미, 이수현(2004), "플리츠기법을 응용한 패션디자인 연구 -해체주의 패션을 중심으로-". 한국복식학회, 54(6), p.154.
  2. "플리츠 스커트 전성시대 -please PLEATS-",2010. 10. VOGUE, 10월호, 자료 검색일2011,11,16, 자료출처 http://www.style.co.kr/vogue/trend/trend_view.asp?menu_id=02040200&c_idx=010105030001984
  3. Gini Stephens Frings(2001), Fashion : from concept to consumer. New Jersey:Prentice Hall Inc., p.140.
  4. Davis, Marian L. 저. 이화연, 손미영, 노희숙 역(1990), 복식의 시각디자인. 서울:경춘사.p.65.
  5. 이경희, 이은령(2008), 패션 디자인 플러스 발상. 서울:교문사, p.68.
  6. 권은영(2004), "현대 텍스타일의 주름 표현에 관한 연구", 이화여자대학교 석사학위논문.
  7. 나진주(2009), "플리츠기법을 이용한 섬유작품 연구", 숙명여자대학교 석사학위논문.
  8. 양진숙(2004), "플리츠(pleats) 가공기법을 활용한 섬유소재 디자인에 관한 연구", 한국색채학회 ,18(3), pp.105-114.
  9. 곽혜영(2000), "의상 디자인의 주름표현 연구", 이화여자대학교 석사학위논문.
  10. 신윤미(1997), "복식 디자인에 표현된 주름에 관한 연구", 홍익대학교 석사학위논문.
  11. 민경애, 원영옥(2002), "주름의 선을 이용한 의상 디자인 연구", 한국패션디자인학회지, 2(2), pp.85-95.
  12. 이유경(1993), "주름의 조형성을 이용한 의상디자인 연구 -플리츠와 러플을 중심으로-", 이화여자대학교 석사학위논문.
  13. 이수현(2003), "플리츠기법을 이용한 의상디자인 연구", 조선대학교 석사학위논문.
  14. 김정혜, 박혜상(2005), "종이 접기를 응용한 플리츠 의상 디자인 연구", 한국니트디자인학회 정기총회 및 춘계학술대회 학술발표논문집. pp.15-16.
  15. 민경애(1996), "주름의 선을 이용한 의상디자인 연구", 국민대학교 석사학위논문.
  16. 이은경(1991), "복식에 표현된 'Pleats Design'연구 -1940년대부터 현재까지를 중심으로-", 숙명여자대학교 석사학위논문.
  17. 양희영(2007), "현대 패션에 나타난 주름의 조형적 특성에 관한 연구 -라이프니츠와 들뢰즈를 중심으로-", 한국복식학회, 57(1), pp.130-146.
  18. 김미성, 배수정(2000), "복식 디자인에 표현된 주름에 관한 연구 -Issey Miyake 작품을 중심으로-", 한국가정관리학회 추계학술대회 학술발표논문집. pp.156-156.
  19. 김경희, 김미영(2006), "현대패션에 표현된 주름장식에 관한 고찰", 한복문화학회, 9(1), pp.27-41.
  20. 김지영(2005), "주름에 의한 패션 디자인-2000년대 이후 여성패션을 중심으로-", 대한가정학회, 43(5), pp.249-265.
  21. 김창준(1991), 服饰辞典. 서울:라사라, p.31.
  22. 박기원(1978), 圖解服饰用语事典, 서울:维新文化社, p.186.
  23. Pleats, 자료 출처:http://en.wikipedia.org/wiki/Pleat
  24. Charlotte Calasibeta(2002), Fairchild's Dictionary of Fashion, Laurence King.
  25. 이호정(1999), 패션디자인, 서울:교학연구사, pp.19-22.
  26. 유송옥(1990), 복식의장학, 서울:수학사, pp.42-44.
  27. Davis, Marian L. 저. 이화연, 손미영, 노희숙 역(1990), 복식의 시각디자인. 서울:경춘사. pp.66-68.
  28. 김지영(2005), "주름에 의한 패션 디자인-2000년대 이후 여성패션을 중심으로-", 대한가정학회, 43(5), pp. 251.
  29. Davis, Marian L. 저. 이화연, 손미영, 노희숙 역(1990), 복식의 시각디자인. 서울:경춘사.p.261.
  30. McJimsey, Harriet T. (1973). Art and Fashion in Clothing Selection. Ames:Iowa State University Press, pp.130-131. 이호정 (1999), 패션디자인, 서울:교학연구사, pp.157-158에서 재인용.
  31. Davis, Marian L. 저. 이화연, 손미영, 노희숙 역(1990), 복식의 시각디자인. 서울:경춘사. pp. 301- 311.
  32. 이호정(1999), 패션디자인, 서울:교학연구사, pp.20.
  33. 박혜상(2004), "종이접기를 응용한 플리츠 의상디자인 연구", 이화여자대학교 석사학위논문. p.26.