프로그래밍 교수-학습에 대한 구성주의 접근

Teaching and Learning Programming: A Constructivist Approach

  • 이미화 (부산교육대학교 컴퓨터교육학과)
  • 투고 : 2012.09.20
  • 심사 : 2012.09.24
  • 발행 : 2012.09.30

초록

본 연구는 프로그래밍 교육에 구성주의 교수-학습을 적용하여 프로그래밍 습득 및 전이에 미치는 영향을 분석해 보는데 목적이 있다. 이에 따라 프로그래밍 학습을 위한 구성주의 기반 교수 환경을 설계하고 이러한 환경에서 실제로 수업을 실시하였다. 본 연구의 목적 및 선행 연구에 기초하여 고안된 연구 도구를 사용하여 프로그래밍 학습 및 태도에 미치는 효과 및 관련 변인들을 측정 분석하였다. 분석 결과 구성주의 기반 프로그래밍 교수-학습 과정에서 연구 대상의 학년 및 교수 환경에 따라 유의미한 효과가 있었으며 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과에 대한 시사점 및 후속 연구에 대한 제언을 제시하였다.

This study examined the cognitive consequences of constructivist teaching practices on the acquisition and transfer of programming with respect to the design of an instructional context that would encourage students to engage in reflective thought; the cognitive consequences of learning in the constructivist context; and the relation between the social and the individual in the teaching and learning process of programming. Students worked on a variety of programming and design problems in constructivist instructional contexts. The results indicated that between-group differences over repeated measures consistently favored students in reflective instruction. Rather than simple differences on measures, the pattern of mean differences over time conformed to a chain of cognitive consequences regulating the acquisition of programming. The implications of the study and suggestions for future research were discussed.

키워드