DOI QR코드

DOI QR Code

Finite Element Analysis on the Sealing Contact Stress of a CNG Fueling Nipple for Vehicles

자동차용 CNG 충전니플의 밀봉접촉응력에 관한 유한요소해석

  • Kim, Chung Kyun (Research Center for Tribology, Mechatronics and Energy Technology Hongik University) ;
  • Yoo, Jae Wook (Research Center for Tribology, Mechatronics and Energy Technology Hongik University)
  • 김청균 (홍익대학교 트리보.메카.에너지기술 연구센터) ;
  • 유재욱 (홍익대학교 트리보.메카.에너지기술 연구센터)
  • Received : 2012.08.19
  • Accepted : 2012.12.26
  • Published : 2012.12.31

Abstract

In this study, the leak-free performance and sealing endurance safety of CNG fueling nipple in which are related to the contact normal stress and equivalent true stress have been analyzed for CNG automobile using a finite element analysis. For the conventional circular o-rings and new double-lip o-rings with an initial compression rate of 15 percentages, the leak-free performance of double-lip o-rings with two contact sealing spots is 41% higher than that of the conventional circular o-rings with a contact sealing spot. The FEM computed results present that the leak-free endurance safety of double-lip o-rings with two contact sealing spots is 5% higher than that of the conventional circular o-rings for initial compression ratio of 15 percentages and a gas compression pressure of 8MPa. And, the maximum equivalent true stress of double-lip o-rings is 10.2% higher than that of the conventional circular o-rings for the leak-free endurance safety. This means that the double-lip o-ring may guarantee the extended sealing life compared to that of a conventional circular o-ring.

본 연구에서는 압축천연가스 자동차용으로 사용하는 CNG 충전니플의 밀봉성과 밀봉내구 안전성에 관련된 접촉법선응력 및 등가진응력을 유한요소법으로 해석하였다. 기존의 원형 오링과 새로운 더블립 오링에 초기압축률 15%를 가한 상태에서 밀봉력을 해석한 결과에 의하면, 두 곳에서 밀봉작용을 하는 더블립 오링이 한곳에서 밀봉작용을 하는 기존의 원형 오링보다 41% 더 높게 나타남을 알 수 있다. 오링에 초기압축력 15%와 가스압축압력 8MPa을 작용한 상태에서 가스누출 차단 안전성을 비교하면, 기존의 원형 오링보다는 더블립 오링에서 5% 향상된 해석결과를 제시하고 있다. 또한, 오링의 밀봉내구 안전성을 비교한 FEM 해석결과에 의하면, 원형 오링보다는 더블립 오링에서 발생된 최대등가진응력이 10.2%나 더 높게 발생한 것으로 나타났다. 이것은 더블립 오링이 기존의 원형 오링보다는 장수명을 보장할 수 있다는 것이다.

Keywords

References

  1. Park, K.I, "Effectiveness debate of Daegu corporate taxi CNG remanufacturing cost supporting project", Newsis, (2012. 4. 26)
  2. Kim, C.K., "A Study on the Stress Behavior Analysis of O-rings and Packings for a LPG fueling Nozzle", J. of the KSTLE, Vol. 22, No. 1, pp.23-28, (2006)
  3. Yoo, J.H., "Not ending of Jeonbuk CNG bus explosion", Newsis, (2010. 8. 10)
  4. Cho, S.H., Kim, C.K., Kim, Y.G, "Optimized Design of O-ring Profiles Using Taguchi's Experimental Method", Proceedings of the KSTLE, Vol. 37, pp.241-247, (2003. 11.)
  5. KS B 2799, (2009)
  6. MARC, MARC User's Manual Ver. 7.3, MARC Analysis Research Corp., CA USA, (1999)