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Analysis on the RFI Noise Path of Electrical Railway System in the Frequency Range of 9 kHz to 150 kHz

전기철도 시스템의 9~150 kHz 대역에서의 RFI 노이즈 전달 경로 분석

  • Kwun, Suk-Tai (Department of Electronic & Computer Engineering, Seokyeong University) ;
  • Chung, Yeon-Choon (Department of Electronic & Computer Engineering, Seokyeong University)
  • 권석태 (서경대학교 전자컴퓨터공학부) ;
  • 정연춘 (서경대학교 전자컴퓨터공학부)
  • Received : 2012.10.30
  • Accepted : 2012.11.27
  • Published : 2012.12.31

Abstract

The interaction of magnetic field in the frequency range of 9~150 kHz radiating from a railway system with wireless systems has been the cause of radio frequency interference. In this paper, the equivalent circuit model of the RFI noise is proposed through source and transfer path analysis, and it is confirmed that the switching noise of several kHz that occurs a vehicle traction drive system and a substation is radiated by forming the loop circuit with a feeder line by a rolling stock. And the validity of the proposed equivalent circuit model is verified by analyzing the effects of RC banks installed in the real railway between Guri and Guksu stations, the RFI noise can be effectively mitigated by loading suitable capacitance between rail and feeding line.

철도 시스템에서 방사하는 9~150 kHz 대역의 자기장 복사 방출은 철도 시스템 주변의 무선 설비 등에 영향을 주어 통신 성능의 저하나 오동작을 초래할 수 있다. 본 논문에서는 전기 철도 시스템에서 방사하는 9~150 kHz 주파수 대역의 전자파 노이즈에 대한 등가 회로 모델을 소스 및 전달 경로 분석을 통하여 제안하고, 철도차량의 견인 구동 시스템과 변전 시스템에서 발생하는 수 kHz의 스위칭 노이즈가 급전선과 선로의 루프 회로를 통하여 방사됨을 확인하였다. 또한, 실제의 구리-국수 간 중앙선 철도의 RC Bank의 효과를 분석하여 이러한 회로 등가 모델의 유효성을 검증하였고, 급전선과 선로 사이에 적정한 용량의 커패시터를 장하함으로써 효과적으로 설계 대책이 가능함을 보였다.

Keywords

References

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Cited by

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