DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of the After School Sports Club Activity on the School Life Satisfaction in the Middle School Students

중학생의 방과 후 스포츠클럽활동 참가가 학교생활만족에 미치는 영향

  • 황선환 (서울시립대학교 생활체육정보학과) ;
  • 김홍설 (배재대학교 레저스포츠학과)
  • Received : 2012.09.26
  • Accepted : 2012.10.18
  • Published : 2012.12.28

Abstract

The purpose of the study was to investigate the effects of the after school sports club activity on the school life satisfaction in the middle school students. A total of 640 middle school students in D city at september, 2012 were selected using the stratified cluster random sampling method. The survey instrument was utilized for the current study. Independent variables included participation or non-participation and the level of participation(frequency, duration, intensity), and dependent variables contained the school life satisfaction(classmate, teacher, learning activity, school event, and following rules). After the pilot test, the frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, t-test, correlation analysis, and regression analysis were conducted with the SPSS 18.0 program. Main findings were as followed: First, the school life satisfaction of the middle school students participating in the after school sports club activity was higher than it of non-participants. Second, the level of participation in the after school sports clubs activity had an influence on the school life satisfaction. In detail, satisfaction with the school life of students who frequently, long, and intensively participated in the after school sports club activity was higher.

본 연구는 중학생의 방과 후 스포츠클럽활동 참가가 학교생활만족에 미치는 영향을 규명하는데 그 목적이 있었다. 이를 위하여 2012년 9월 현재 D시 산하 중학교의 중학생 명부를 모집단으로 선정, 유층집락무선표집법을 이용하여 표본을 추출한 다음 640명의 유효 표본을 최종 조사대상으로 활용하였다. 본 연구의 조사도구는 설문지였다. 독립변인은 참가유무, 참가정도(빈도, 기간, 강도)이었으며, 종속변인은 학교생활만족(교우만족, 교사만족, 학습활동, 학교행사, 규칙준수)이었다. 이러한 자료를 기초로 예비조사를 거쳐 본 설문조사를 실시하였으며, 회수된 최종 자료를 SPSSPC+ 18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, t검증, 상관관계분석, 회귀분석 등을 실시하였다. 위와 같은 연구방법을 통하여 얻어진 결과를 종합하여 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 중학생의 방과후 스포츠클럽활동 참가집단이 비참가집단에 비하여 학교생활만족 정도가 높다. 둘째, 중학생의 방과후 스포츠클럽활동 참가정도는 학교생활만족에 영향을 미친다. 구체적으로 참가빈도가 많을수록 학교생활만족 정도가 높고, 참가기간이 길수록 학교생활만족 정도가 높으며, 참가강도가 클수록 학교생활만족 정도가 높다.

Keywords

References

  1. 김동현, 중학생의 스포츠 참가가 학교생활 만족도에 미치는 영향, 부산교육대학교 석사학위논문, 2001.
  2. 김하나, 청소년의 체육활동 참가가 학교생활만족도에 미치는 영향, 용인대학교 석사학위논문.
  3. 김철일, 중학생의 방과 후 체육활동과 학교생활만족도, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문, 2011.
  4. 남중용, "학교폭력 방지를 위한 체육의 역할 제고",한국콘텐츠학회논문지, 2012(7). https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.07.368
  5. 노동준, 스포츠클럽활동 참여에 따른 학교생활만족도 조사, 한국체육대학교 교육대학원 석사학위논문, 2011.
  6. 박미라, 중학생들의 체육수업 인식도, 서강대학교 교육대학원 석사학위논문, 2006.
  7. 방민호, 중학생의 방과 후 체육활동 참가유무가 학교생활 적응 및 사회성에 미치는 영향, 서강대학교 교육대학원 석사학위논문, 2009.
  8. 배인수, 예술계열 중학생의 스포츠클럽 인식, 서울대학교 대학원 석사학위논문,2002.
  9. 심인숙, 중학생의 스포츠클럽 참가가 신체적 자기 개념 및 학교생활만족도에 미치는 영향, 부산대학교 교육대학원 석사학위논문, 2009.
  10. 양병화, 다변량자료분석의 이해와 활용, 학지사, 1998.
  11. 한국교육개발원, 체육I 국가공통 절대평가 기준 개발 연구, 한국교육개발원, 1997.
  12. W. W. Hartud, Issue in Childhood Social Development, London: Methuem, 1978.
  13. http://www.asiatoday.co.kr/news/view.asp?seq=698637
  14. http://blog.naver.com/psh3353/150146771345
  15. http://ko.wikipedia.org/wiki/%ED%95%99%EC%9B%90_%ED%8F%AD%EB%A0%A5
  16. http://www.gocj.net/news/articleView.html?idxno=45864)
  17. http://www.naeil.com/news/Local_ViewNews_n.asp?bulyooid=1&nnum=683956
  18. V. Kleindienst and Weston, Intramural and Recreation Programs for School and College, N. Y.: Meredith Publishing Co, 1973.