DOI QR코드

DOI QR Code

해양디자인 문제해결을 위한 인지적 프로세스에 관한 실증적 접근

Empirical approach to Cognitive Process for Problems of Marine Design

  • 김기수 (신라대학교 디자인대학 산업디자인학과)
  • 투고 : 2012.09.28
  • 심사 : 2012.10.31
  • 발행 : 2012.12.28

초록

본 연구는 해양문화의 전반적인 가치가 본격화 되고 있는 이 시기에 해양디자인에 대한 디자인적 문제방향을 좀 더 인지과학적인 방향으로 접근 가능한가를 고찰 하였다. 이를 위해 해양디자인 초기 접근방법에 대한 고민과 문제해결과정을 살펴보고 인지적 접근에 의한 디자인 개발방향을 모형화하고자 한다. 연구방법으로 인지과학의 연구방법 가운데 사람의 사고과정을 추적 할 수 있는 프로토콜 분석을 위해 피험자를 선정하여 디자이너의 사고과정 속에서 나타나는 구두조서와 행동조서를 수집하였다. 수집된 자료를 바탕으로 해양디자인 프로세스에서 발생하는 전문적인 행동패턴을 실증적으로 분석하여 디자이너의 디자인행위에 대한 디자인행위그래프 패턴을 예제로 개발하여 객관적이고 체계적 방식으로 연구하고자 하였다. 이러한 행위그래프는 디자인의 초기 개발방향을 살펴볼 수 있으며 문제 해결을 위한 디자이너의 인지구조를 예측할 수 있었다. 향후 해양디자인을 계획하고 디자인할 때 디자이너의 인지적 방향을 예측하는데 기초자료로 활용할 수 있으리라 판단된다.

The researchers of this study closely looked into the methods for cognitive-scientific approach to problems of marine design at a time when the overall values of marine cultures are acknowledged in full scale. To that end, the researchers analyzed the problems and problem-solving process for the initial approach to marine design. At the same time, the researchers made the matrix of the design-developmental directions by cognitive scientific approach. After selecting the subjects, the researchers collected verbal protocol and behavior protocol which were shown in the process of a designer's thinking. This was for the sake of protocol analysis which is the representative research technique of cognitive science. Based on the collected data, the researchers empirically analyzed the behavior patterns shown in the marine design process so as to develop the design behavior-graph pattern of designers in an objective and systematic way. The behavior graph was helpful for looking into the initial developmental directions of design and for predicting cognitive structure of designers. The researchers hope that this study will become a fundamental material for predicting cognitive directions of designer for planning and designing the marine design.

키워드

참고문헌

  1. 조현승, 소비자 감성에 기반한 텍스타일 디자인 예측시스템 개발, 연세대 박사청구논문, pp.2-3, 2003.
  2. 이한석, 지식베이스 시스템을 이용한 건축디자인 방법에 관한 연구, 연세대학교 박사청구본문, pp. 25-38, 1992.
  3. C. S. Chan, "Cognitive Processes in Architectural Design Problem Solving," Design Studies, Vol. 2, pp.60-80, 1990.
  4. 이대우, "디지털 홈 네트워크 제품디자인 프로세스와 디자인 제안", 한국콘텐츠학회, 제9권, 제5호, pp.118-127, 1995. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.5.118
  5. M. Suwa, T. purcell, and J. Gero, Macroscopic analysis of design processes based on a scheme for coding designers' cognitive action, Design Studies, Vol.19, No.2, pp.455-483, 1998. https://doi.org/10.1016/S0142-694X(98)00016-7
  6. Masaki Suwa, Terry Purcell. and John Gero, "Macroscopic analysis of design processes based on a scheme for coding designers' cognitive actions," Design Studies, Vol.19, pp.455-483, 1998. https://doi.org/10.1016/S0142-694X(98)00016-7
  7. 박성억, "공공기관 교육용 콘텐츠의 학습효과 증진을 위한 디자인 전략", 한국콘텐츠학회, 제10권, 제3호, pp.444-453, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.3.444
  8. 이현성, 정규상, "해양 공간환경 디자인 개념과 유형에 관한 연구", 한국디자인문화학회, 제18권, 제2호, pp.386-994, 2012.
  9. 전진오, 강민섭, "해쉬 기반 RFID 태그를 위한 인증 프로토콜의 보안성 향상", 인터넷정보학회논문지, 제11권, 제4호, pp23-32.
  10. http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1166446&mobile&categoryId=200000184