DOI QR코드

DOI QR Code

일본 TV 심야 애니메이션의 스토리 경향:전일 애니메이션과의 비교

Trends Found in Japanese Late Night Animations : -Comparative to Pre-Late Night Animations-

  • 나고마리 (경희대학교 호텔관광대 문화관광콘텐츠학과)
  • 투고 : 2012.10.22
  • 심사 : 2012.12.06
  • 발행 : 2012.12.28

초록

일본에서 2000년대부터 증가하기 시작한 심야 애니메이션은 2010년대에 이르러서 작품 수에 있어서 전일 애니메이션을 능가하였다. 주된 시청자가 청소년층 이상인 심야 애니메이션은 다양한 소재를 다루고 있지만, 종래의 전일 작품들의 스케일과는 적지 않는 차이가 있다. 본고에서는 그 원인을 전일 애니메이션과 비교해 보았다. 분석을 위해 전일, 심야의 각 시청율이 높은 상위 작품들을 대상으로 하여, 1)주인공의 목적과 목적을 이루는 방법, 2)주인공의 행동 무대와 경로, 3)주인공의 교류의 폭을 비교했다. 그 결과, 심야 애니메이션은 주인공의 목적관이 상당히 일상적이고 현실적인 방법으로 그 목적을 이루려고 하는 것으로 파악되었다. 또, 주인공은 작고 친숙한 커뮤니티를 중심으로 행동하며 그들의 교류 범위는 전일 작품보다 편협하고, 주로 커뮤니티 안의 공감을 통해서 이뤄지고 있었다. 즉, 심야 애니메이션과 종래 전일 애니메이션의 스케일 차이는 심야 작품의 '현실', '커뮤니티', '커뮤니티 속의 동지'를 주된 요소로 하는 것에 기인하고 있는 것으로 파악되었다.

In Japan, the number of late night animations has increased from the 2000s. In 2010, it exceeded the number of other Japanese animations playing between 6:00 to 23:00 (pre-late night). People watching these late night animations were mostly adolescents or older. Late night animations involve various niche themes, however, the ranges of the main characters' actions of these stories were narrower and more limited compared to the pre-late night animations. The causes for these differences in the scales of the settings were found by comparing the late night and pre-late night animations. The most popular animations from these two time slots were used in the analysis. Firstly, the main characters' ways of approaching their goals were analyzed. Secondly, the settings and directions that the main characters used were analyzed. Lastly, the main characters' degree of interactions with other people was analyzed. As a result of the analysis, the main characters' goals from the late night animations were often found to be commonplace and they tended to achieve their goals by very realistic means. In addition to that, the stories of these main characters revolved around small and familiar communities. Thus, their connections with people were comparatively smaller than those of pre-late night animations and were based upon shared interests. In other words, the differences in the scales of the settings between the two types of animations resulted from the stories of the late night animations revolving mainly around reality, communities, and relationships within the communities.

키워드

참고문헌

  1. 鶴島瑞穂, "現代のアニメを特徴づける 日常性 と 時代の影響 -アニメ番組の内容分析研究から-", 放送研究と調査(NHK放送文化研究所), 5월호, pp.62-71, 2012.
  2. 奈呉真理, "深夜アニメ台頭によるテレビアニメの変容-主人公をとりまく世界の規模について-", 동아시아일본학회지, 제44호, pp.197-208, 2012.
  3. http://www.videor.co.jp/
  4. http://www.geocities.jp/animesityouritu/2010b.html
  5. 古市憲寿, 絶望の国の幸福な若者たち, 講談社, 2011.