DOI QR코드

DOI QR Code

중소병원 간호사의 BLS 지식, 자신감 및 수행의도

Knowledge, Self-confidence, and Intention of BLS of Clinical Nurses Who Work at Small-medium Sized Hospitals

  • 엄동춘 (대전대학교 응급구조학과) ;
  • 전명희 (대전대학교 간호학과/위스콘신 주립-밀워키 대학) ;
  • 박영임 (대전대학교 간호학과)
  • 투고 : 2012.01.22
  • 심사 : 2012.10.30
  • 발행 : 2012.12.31

초록

Purpose: This study was performed to investigate the level of knowledge, self-confidence, and intention of basic life support (BLS) and identify the reason why clinical nurses lack confidence to initiate BLS at the cardiac arrest scene. Method: A cross-sectional survey was used with questionnaires which authors developed; a BLS knowledge questionnaire and a tool for measuring the level of self-confidence and intention of performing BLS. The subjects consisted of 396 nurses by convenient sampling from ten small to medium sized hospitals in Korea. Data were collected from March to August, 2008. Data were analyzed by the SPSS/WIN 14.0 program with t-test, ANOVA, and Pearson correlation coefficients. Results: The percentile score of BLS knowledge was 40.6%, self-confidence 62.1%, and intention 73.0%. Clinical career rather than BLS knowledge has a significant effect on increasing the self-confidence and intention of performing BLS. A major reason for not performing BLS was lack of confidence in operating an AED (automatic external defibrillator). Conclusion: An effective and continuous training program especially including AED for CPR should be provided with clinical nurses to increase self-confidence and intention of performing BLS and to improve the survival of cardiac arrest patients in the hospital.

키워드

참고문헌

  1. 국립국어원 (2009). 표준국어대사전(Standard Korean Language Dictionary). 서울: 두산동아.
  2. 김순심 (2006). 고등학생에게 적용한 기본심폐소생술 실기교육 프로그램효과. 경북대학교 대학원 박사학위 논문, 대구.
  3. 김윤신 (2011). 일부 초등학생의 기본심폐소생술 교육효과에 대한 연구. 한양대학교육대학원 석사학위 논문, 서울.
  4. 김은수 (2010). 노인요양시설에 근무하는 요양보호사의 심폐소생술에 대한 교육 실태 및 지식과 태도.. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 서울.
  5. 김지연, 김동욱, 안원식, 신터전, 박재현 (2004). 심폐소생술 전공의 교육 현황과 교육 효과에 대한 인식 조사-마취통증의학과를 중심으로-. 대한마취과학회지, 46, 424∼429. https://doi.org/10.4097/kjae.2004.46.4.424
  6. 대한중소병원협회 (2010). 중소병원의 명칭에 대한 규정. 서울: 대한중소병원 협회.
  7. 류현욱 (2009). 의과대학 졸업생의 기본심폐소생술 수행능력과 관련요인. 경북대학교 대학원 박사학위 논문, 대구.
  8. 백보현 (2011). 병원의 만성적인 인력부족 환자 안전까지 위협한다. 돈보다 생명을, blog.daum.net/bogun1004/277accessed March 15, 2012
  9. 신지훈 (2009). 공항 지상 근무자의 심폐소생술 수행능력.응급구조학회, 13(3), 29-40.
  10. 안재윤, 서강석, 박정배, 정제명, 류현욱, 강성원, 최규일, 김윤정 (2009).임상 전 의학전문대학원생을 대상으로 한 기본 심폐소생술 교육 후 지식 및 술기 수행능력의 6개월 전후 비교. 대한응급의학회지, 20(5), 496-504.
  11. 엄동춘, 전명희, 황지영, 최지예 (2008). 대학생의 심폐소생술에 대한 교육경험에 따른 지식- 일 광역시를 중심으로 - 한국간호교육학회지, 14(1), 138-146, https://doi.org/10.5977/JKASNE.2008.14.1.138
  12. 오수일, 한상숙 (2008). 심폐소생술 재교육이 간호사의 지식과 기술에 미치는 지속효과. 대한간호학회지, 38(3), 383-392. https://doi.org/10.4040/jkan.2008.38.3.383
  13. 이원웅, 조규종, 최석환, 유지영, 유지영, 유기철 (2009).일반인 심폐소생술 교육 후 목격자 심폐소생술에 대한 자신감 및 태도변화. 대한응급의학회지, 20(5), 505-509.
  14. 이정은, 고봉연 (2001). 양호교사를 대상으로 한 최초 반응자 기본 심폐소생술 교육 평가. 동남보건대학 논문집, 19(2), 269-278.
  15. 이정은, 고봉연, 이인모, 최근명, 박신일, 안홍기 (2003). 대학생의 기본심폐소생술 교육 평가-간호과와 비간호과를 대상으로-. 한국응급구조학회 논문집, 7(1), 43-54.
  16. 피혜영 (2010). 전화상담원 도움이 심폐소생술 수행에 미치는 효과. 대한응급구조학회지, 14(2), 5-12.
  17. 홍영표. (2010). 최초반응자로서 경찰공무원의 응급처치교육실태와 현장응급처치능력 향상방안. 국립공주대학교 석사학위 논문, 공주.
  18. 홍정석, 안력, 김선휴, 김우연, 김수옥, 홍은석 (2009). 미국심폐소생협회의 기본심폐소생술 교육을 받은 간호대학생의술기수행능력 유지 정도. 대한응급의학회지, 20(6), 609 - 614.
  19. 황성오 (2007). 2006년 공용심폐소생술 가이드라인. 보건복지부.
  20. Abella, B. S., Alvarado, J. P., Myklebust, H., Edelson, D. P., & Barry, A., O'Hearn, N., et al. (2005). Quality of cardiopulmonary resuscitation during in-hospital cardiac arrest. The Journal of the American Medical Association, 293, 305-310. https://doi.org/10.1001/jama.293.3.305
  21. Bandura, A.(1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review. 84, 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  22. Brenner, B. (1994). Willingness of male homosexuals to perform mouth-to-mouth resuscitation. Resuscitation, 27(1), 23-30. https://doi.org/10.1016/0300-9572(94)90017-5
  23. Brenner, B. E., & Kauffman, J. (1993). Reluctance of internists and medical nurses to perform mouth-to-mouth resuscitation. Archives of Internal Medicine, 153(15), 1763-1769. https://doi.org/10.1001/archinte.1993.00410150041004
  24. Chew, K. S., Yazid, M. N. (2008). The willingness of final year medical and dental students to perform bystander cardiopulmonary resuscitation in an Asian community. International Journal of Emergency Medicine, 1, 301-309. https://doi.org/10.1007/s12245-008-0070-y
  25. Field, J. M., Hazinski, M. F., Sayre, M. R., Chameides, L., Schexnayder, S. M., Hemphill, R., et al. (2010). Part 1: Executive Summary: 2010 American Heart Association Guidelines for Cardiopulmonary Resuscitation and Emergency Cardiovascular Care. Circulation, 122, S640-S656. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.110.970889
  26. Jelinek, G. A, Gennat., H., Celenza, T., O'Brien, D., Jacobs, I., & Lynch, D. (2001). Community attitudes towards performing cardiopulmonary resuscitation in Western Australia. Resuscitation, 51(3), 239-246. https://doi.org/10.1016/S0300-9572(01)00411-7
  27. Kim, S. J., Choi, S. H., Lee, S. W., Hong, Y. S., & Cho, H. (2011). The analysis of self and tutor assessment in the skill of basic life support (BLS) and endotracheal intubation: Focused on the discrepancy in assessment. Resuscitation, 82(6), 743-748. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2011.01.031
  28. Lauder, G. R., Mcquillan, P. J., & Sear, J. W. (1992). Basic life supporttraining. Anaesthesia, 47, 1000-1001. https://doi.org/10.1111/j.1365-2044.1992.tb03211.x
  29. Oermann, M. H., Kardong-Edgren, S. E., & Odom-Maryon, T. (2011). Effects of monthly practice on nursing students' CPR psychomotor skill performance. Resuscitation, 82(4), 447-453. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2010.11.022
  30. Taniguchi, T., Omi, W., & Inaba, H. (2007). Attitudes toward the performance of bystander cardiopulmonary resuscitation in Japan. Resuscitation, 75(1), 82-87. https://doi.org/10.1016/j.resuscitation.2007.02.019

피인용 문헌

  1. Status of cardiopulmonary resuscitation curricula for nursing students: A questionnaire study vol.18, pp.4, 2016, https://doi.org/10.1111/nhs.12301
  2. Cancer Survivorship Care among Oncology Nurses in Korea vol.17, pp.2, 2017, https://doi.org/10.5388/aon.2017.17.2.124
  3. 보건교사의 융합적 직무경험에 따른 심폐소생술 수행 의지 및 자신감 연구 vol.8, pp.2, 2017, https://doi.org/10.15207/jkcs.2017.8.2.137
  4. 간호학생의 기본 심폐소생술에 대한 태도, 지식, 능숙도에 미치는 교육의 지속효과 vol.23, pp.4, 2017, https://doi.org/10.5977/jkasne.2017.23.4.441
  5. 응급구조학과 학생들의 호흡보조요법 경험, 지식이 수행자신감에 미치는 영향요인 vol.22, pp.2, 2012, https://doi.org/10.14408/kjems.2018.22.2.067
  6. 초·중등학교 교사의 심폐소생술 수행의도에 영향을 미치는 요인 vol.31, pp.3, 2012, https://doi.org/10.12799/jkachn.2020.31.3.384