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Moodle에서의 효과적인 협업 워크스페이스 지원

Supporting Effective Collaborative Workspaces over Moodle

  • 진재환 (울산대학교 컴퓨터정보통신공학부) ;
  • 이홍창 (울산대학교 컴퓨터정보통신공학부) ;
  • 이명준 (울산대학교 전기공학부)
  • 투고 : 2012.11.27
  • 심사 : 2012.12.04
  • 발행 : 2012.12.31

초록

웹 기반 학습은 시간과 공간의 제약을 받지 않고 활용될 수 있다는 점에서 효과적인 교육 방법으로 많은 관심을 받고 있다. 학습관리시스템은 교수와 학생들 간의 온라인 교육 환경을 제공하며, 학습 자원의 제공을 위한 다양한 기능을 지원한다. 일반적인 학습관리시스템들은 교수와 학생들 간의 단방향 또는 제한적인 양방향 교육 환경을 제공하여 교수와 학생 또는 학생들 서로 간에 협력 학습을 수행하기에 많은 어려움이 따른다. 본 논문에서는 대표적인 학습관리시스템인 Moodle에서 효과적인 협력 학습 환경을 제공하는 협업 워크스페이스의 개발에 대하여 기술한다. 다양한 형태로 제공되는 협업 워크스페이스를 통하여, 사용자들은 손쉽게 협력 학습을 수행하거나 적절한 접근 권한 제어 기법으로 학습 자원을 효과적으로 공유할 수 있다.

Web-based learning receives much attention as an effective learning method because users can use the learning service at any time from any space. A learning management system(LMS) provides online educational environment among teachers and students, supporting various facilities to deliver educational contents. Since most of the existing LMSs support one-way or limited two-way teaching services among teachers and students, there are a lot of difficulties in performing collaboration among students and/or collaboration among teachers and students. In this paper, we describe the development of collaborative workspaces which provides effective collaborative educational environment on Moodle which is widely accepted as a typical LMS. Through the provided various types of collaborative workspaces, users can easily perform group activities, sharing educational with appropriate access control mechanism.

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참고문헌

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피인용 문헌

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