초록
디지털 기술의 발달로 탄생하게 된 디지털방송은 기존 영상 중심의 방송 콘텐츠뿐만 아니라 게임, 날씨정보, 증권거래 등의 다양한 데이터방송 서비스 (디지털TV 상에 운용되는 응용소프트웨어)를 서비스하는 멀티 엔터테인먼트 플랫폼으로 발전하고 있다. 하지만 게임을 포함한 대부분의 데이터방송 서비스들이 리모컨 조작의 불편함과 시청자의 한정적인 시간을 대상으로 방송 콘텐츠와의 경쟁으로 인해 성공적인 효과를 거두지 못하고 있다. 본 논문은 디지털TV가 게임 플랫폼으로 발전하기 위한 전제 조건인 데이터방송 서비스의 활성화 문제를 해결하기 위해서 데이터방송 서비스 경험자를 대상으로 인터뷰 형식의 설문조사를 수행하여 데이터방송 서비스 이용의 저해 요인을 분석하고 이를 바탕으로 시청자의 시청활동을 저해하지 않고 방송 콘텐츠와의 경쟁도를 낮추는 데이터방송 서비스 기획 가이드라인을 제안하였다.
Due to the development of the digital technology, the digital broadcasting is changing to a multi-entertainment platform that can operate data (broadcasting) services (such as games, weather information, and stock trading services) as well as traditional broadcasting contents. Most of the data services, however, failed to get satisfactory results because of the inconvenience in operating the services using a TV remote controller and the failure of gaining the viewer's interests in the competition with the broadcasting contents. The paper introduces a survey on the viewer's modality of using a data service and, based on the survey result, proposes a design guideline that makes a data service minimally interrupt a viewer watching a broadcasting content.