Abstract
This present research was carried out by dividing two parts; field surveying and data processing, in order to analyze changed patterns of a shoreline. Firstly, the shoreline information measured by the precise GPS positioning during long duration was collected. Secondly, the algorithm for detecting an auto boundary with regards to the changed shoreline with multi-image data was developed. Then, a comparative research was conducted. Haeundae beach which is one of the most famous ones in Korea was selected as a test site. RTK-GPS surveying had been performed overall eight times from September 2005 to September 2009. The filed test by aerial Lidar was conducted twice on December 2006 and March 2009 respectively. As a result estimated from both sensors, there is a slight difference. The average length of shoreline analyzed by RTK-GPS is approximately 1,364.6 m, while one from aerial Lidar is about 1,402.5 m. In this investigation, the specific algorithm for detecting the shoreline detection was developed by Visual C++ MFC (Microsoft Foundation Class). The analysis result estimated by aerial photo and satellite image was 1,391.0 m. The level of reliability was 98.1% for auto boundary detection when it compared with real surveying data.
본 연구는 해안선의 변화양상을 분석하기 위하여 두 가지 부분(측량 부분과 프로그램 부분)으로 나누어 진행하였다. 첫 번째는 다년간 GPS 측량을 통하여 자료를 취득하여 해안선 정보를 수집하였다. 두 번째는 다중영상정보를 이용하여 해안선 변화에 대한 자동경계검출 알고리즘을 개발하여 비교 분석하였다. 실험대상지역은 한국의 대표적인 해안인 부산시 해운대해수욕장을 선정하였고, 실험은 RTK-GPS의 경우 2005년 9월부터 2009년 9월까지 총 8회, 그리고 항공 Lidar는 2006년 12월과 2009년 3월에 실험을 수행하였다. 그 결과 RTK-GPS으로 나타난 평균 해안선의 길이는 약 1,364.6m이고, 항공 Lidar의 결과는 약 1,402.5m로 나타났다. 본 연구에서는 Visual C++ MFC(Microsoft Foundation Class)를 이용하여 해안선 경계 추출 알고리즘을 고안하였으며, 항공사진과 위성영상을 이용하여 해안선을 추출한 결과 평균 1,391.0m로 나타났다. 실측한 정보와의 상호비교를 통하여 약 98.1%의 정확도로 해안선 자동경계 추출이 되는 것으로 제시되었다.