20세기 초기 서양 흔들의자의 양식적 특징

Study on the Characteristics of Western Rocker style In Early 20th Century

  • 투고 : 2011.08.19
  • 심사 : 2011.12.20
  • 발행 : 2011.12.30

초록

본 연구는 20세기 초기의 서양 흔들의자를 분석하여 조형적, 실용적 관점에서 양식적 특징을 학문적으로 규명하고, 오늘날 우리나라 흔들의자의 설계 및 제작의 기초자료를 제공하는 것에 목적이 있다. 20세기 전반의 서양 흔들의자(1925~1945년 제작)는 형태가 기능을 따라야 한다는 단순한 기능주의의 이념을 적극적으로 표현하였다. 원목을 활용한 흔들의자는 표면장식을 배제하였고, 강철관 프레임의 흔들의자는 검정색 가죽의 업홀스터리를 즐겨 사용하면서 노출된 구조미를 대담하게 표현하였다. 또 강철관을 통하여 가구의 경량화가 이루어졌고 곡선미 있는 새로운 양식이 출현하였다. 근대 흔들의자의 구조는 양식과 기능적 이유에서 모두 중요하게 되었다. 디자이너들은 강철관과 목재 프레임의 노출된 구조를 통합성 및 합리성과 결부 시켜 디자인의 평등주의 스타일을 만들어냈다. 특히 이 시기에는 밝고 대담한 색상의 업홀스터리와 목재 프레임으로 구성된 흔들의자가 근대적 특징의 단순한 형태로 다양하게 표현되었다.

This research is intended to study literatures relating to western rocking chairs style in early 20th century in order to provide basic data of designs for rockers of today in Korea and investigate characteristics of rocking chair from academic, formative and pragmatic perspectives. During the first half of 20th century, western rocking chairs (1925~1945) embodied actively the simple functionalism concept that furniture design must follow functionality considerations. Therefore, bare wood rocking chairs were without any surface decoration and tubular steel frame rocking chairs often included black leather upholstery in a bold attempt to express exposed structure. And the fact that tubular steel produced such lightweight furniture was crucial importance. Many Modernist designer created curvaceous lines of new pattern changes in their furniture. The structure of Modern rocking chair became all-important, for stylistic as well as functional reasons. Designers equated exposed structure of tubular steel and wooden frame with integrity and rationality and create an equalitarian style of design. Especially, designers in the early 20th century did use various brilliantly colored upholstery and wooden frame with simple forms of modern characteristics.

키워드

과제정보

연구 과제 주관 기관 : 전북대학교

참고문헌

  1. Boyce, Charles 1985. Dictionary of Furniture, Facts on File Publications, p. 170, p. 249.
  2. Charlotte & Fiell, Peter 1993. Modern Chairs, Taschen.published, p. 53.
  3. Charlotte & Fiell, Peter 1977. 1000 Chairs, Taschen.published, p. 188-189.
  4. Lucie-Smith, Edward 1979. Furniture ; a Concise History, Thames And Hudson Ltd, London, p. 134, p. 177.
  5. Miller, Judith 2005. Furniture, Dorling Kindersley Limited, London, p. 420, p. 423.
  6. Sambach, Leuthauser, Gassel, 2002, Furniture Design, Taschen Published, p. 12, p. 114.
  7. Stimpson, Miriam 1987. Modern Furniture Classics, The Architectural Press; London, p. 71.
  8. Steinbaum, Bernice 1992. The Rocker, Rizzoli International Publications, INC, p. 9.
  9. Pile, John F. 1982. 현대가구(Modern Furniture), 문신규, 토탈디자인, pp. 46-47, p. 45.
  10. Spark, Penny 2004. 디자인의 역사(A Century of Design; Pioneers of the 20th Century), 김난형, 예경, p. 42, p. 90, p. 109.
  11. Spark, Penny 1990, 현대디자인의 전개, 편집부 옮김, 미진사, p. 92, p. 100, p. 135.
  12. 이연숙 1998. 실내디자인 양식사, 연세대학교 출판부, p. 208, p. 211.
  13. 안연희 1999, 현대미술사전, 미진사, pp. 141-142.
  14. 임승택, 정우양 2006. "흔들의자의 양식 변천 연구 (1)," 한국가구학회지 제17권 2호, p. 59.
  15. 임승택, 2007. "근현대흔들의자의 양식변천"(박사청구논문, 전남대학교), p. 147.
  16. 한국 실내디자인 학회 2003. 20c의자디자인, 기문당, p. 229.
  17. 한영호, 김태환 2002, Modern Chairs, 형설출판사. p. 49, p. 56.