Development of the Student Activity-Centered Education Programme on Climate Change

학습자 활동 중심 기후변화 교육 프로그램 개발

  • Choi, Hyeh Sook (Dept. of Engineering, Ewha Womans University) ;
  • Kim, Yong Pyo (Environmental Research Institute, Ewha Womans University) ;
  • Cho, Kyung Suk (Environmental Research Institute, Ewha Womans University) ;
  • Yeau, Sung Hee (Dept. of Education, Ewha Womans University) ;
  • Park, Gi Yeong (Environmental Research Institute, Ewha Womans University) ;
  • Bae, Mi Sook (Environmental Research Institute, Ewha Womans University) ;
  • Lee, Mih Young (Environmental Research Institute, Ewha Womans University) ;
  • Zhang, Mi Hwa (Environmental Research Institute, Ewha Womans University)
  • 최혜숙 (이화여자대학교 공과대학) ;
  • 김용표 (이화여자대학교 환경문제연구소) ;
  • 조경숙 (이화여자대학교 환경문제연구소) ;
  • 여성희 (이화여자대학교 사범대학) ;
  • 박기영 (이화여자대학교 환경문제연구소) ;
  • 배미숙 (이화여자대학교 환경문제연구소) ;
  • 이미형 (이화여자대학교 환경문제연구소) ;
  • 장미화 (이화여자대학교 환경문제연구소)
  • Received : 2011.08.01
  • Accepted : 2011.09.15
  • Published : 2011.09.29

Abstract

The purpose of this study is to develop education programme on climate change for elementary students which is based on student activity. The programme is intended to raise children's awareness and to build positive attitudes towards climate change. Ten programmes are developed. The main themes of the contents are 'a meteorological observation', 'a change of season', 'the monitoring climates of the past', 'the climate and life', 'the climate and human lives', 'the causes of climate change', 'the influence of the climate change' and 'the action on climate change' which are selected from the survey of previous domestic education programmes. Each programme consists of 5 steps: Introduction, Concrete experience, Reflective observation, Abstract conceptualisation and Active experimentation. We expect that this programme would enhance children's awareness and attitudes on climate change and induce positive and active response to climate change.

본 연구는 기후변화 교육을 위한 초등학생용 교육 프로그램을 학습자 활동 중심으로 개발하는데 목적이 있다. 총 10개의 기후변화 교육 프로그램을 개발하였다. 프로그램 10개의 주제는 '날씨 측정', '계절의 변화', '과거의 기후 측정', '기후와 생물', '기후와 인간생활', '기후변화의 원인과 현상', '기후변화의 영향', '기후변화 대응'이다. 각 프로그램의 학습 단계는 도입 단계, 구체적 체험 단계, 반성적 관찰 단계, 추상적 개념형성 단계, 능동적 체험단계로 구성하였다. 본 연구에서 개발된 프로그램은 초등학생의 기후변화에 대한 인식 태도의 함양과 긍정적이고 적극적인 기후변화 대응행동의 촉진에 기여할 수 있을 것이다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국환경공단