DOI QR코드

DOI QR Code

The Types of Infant Care Curricula Based on Analysis of Infants Care Plans

영아반 보육계획안 분석에 따른 프로그램 유형

  • Choi, Mock-Wha (Dept. of Child Development and Guidance, Hannam University) ;
  • Lee, Mi-Young (Dept. of Child Development and Guidance, Hannam University) ;
  • Rha, Jong-Hay (Dept. of Child Development and Guidance, Hannam University)
  • 최목화 (한남대학교 아동복지학과) ;
  • 이미영 (한남대학교 아동복지학과) ;
  • 나종혜 (한남대학교 아동복지학과)
  • Received : 2011.07.12
  • Accepted : 2011.08.26
  • Published : 2011.10.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the actual conditions and characteristics of weekly and daily child care programs for infants, to provide a basis for the improvement of infant care quality. Weekly and daily curricula of 18 classes for one and two-year-olds classes (9 for each ages) from childcare centers in D city were collected from Nov. 2009 to February 2010. The results are as following: first, classes for one-year-olds plan 6-25 activities and classes for two-year-olds plan 12-30 activities weekly, with differences in the number of weekly activities according to the childcare centers. The number of weekly activities should be planned considering infants' interest as well as educational continuity of the activities. Second, the investigation of daily activities showed that the routine activities planned for one-year-olds were for total of 310-600 minutes and for two-year-olds 310-540 minutes. Among these, on average of 66% of the time was planned for everyday life such as eating and napping. The rest of time was dedicated to indoor and outdoor free play. However a few centers allocated more time for group activities according to subjects compared to free play. A curriculum composed of group activities ignoring infants' individual developmental differences should not be encouraged. Last, the results of cluster analyses on weekly and daily curricula in terms of the number of activities and time, duration, number of group activities and time showed that curricula for infants could be characterized into two types: "free play" and "group activity" curricula.

Keywords

References

  1. 김옥진. (2010). 보육시설 특성에 따른 영아 표준보육과 정 인지 및 활용 실태에 관한 연구. 동국대학교 석사학위논문.
  2. 김은아. (2008). 영아의 발달평가에 기초한 개별화 교수 학습활동 적용효과. 원광대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 김혜경, 유희정. (2004). 영유아프로그램. 서울: 창지사.
  4. 김혜경, 김미선, 김강원. (2003). 1세아를 위한 보육프로그램. 서울: 창지사.
  5. 김혜령, 임부연. (2006). 영아전담 보육시설 프로그램 운영사례연구. 한국영유아보육연구, 12, 1-24.
  6. 김혜석. (2002). 영아 보육프로그램에 대한 교사의 인식에 관한 연구. 건국대학교 석사학위논문.
  7. 김희자, 인치현. (1997). 영아 보육시설 기관의 영아 보육 영역 및 보육내용 선정에 관한 연구. 미래 유아교육 학회지, 4(1), 205-283.
  8. 보건복지가족부. (2008). 보육통계. 서울: 보건복지부.
  9. 보건복지가족부. (2010). 2010 보육시설 평가인증 지침서. 서울: 보건복지가족부.
  10. 육아정책개발센터. (2008). 보육프로그램 총론. 서울: 육아정책개발센터.
  11. 육아정책개발센터. (2009). 보육프로그램 총론. 서울: 육아정책개발센터.
  12. 이명조. (2000). 영유아 보육프로그램 실태 분석 연구. 아동학회지, 22(3), 287-308.
  13. 이미영. (2010). 대전지역 영아반의 보육프로그램과 보육환경 실태분석. 한남대학교 석사학위논문.
  14. 이영, 김온기. (2000). 엄마와 함께하는 영아보육프로그램이 어머니-영아 관계 및 영아 발달에 미치는 영향. 유아교육학회, 20(3), 67-84.
  15. 이정순. (2006). 영아보육의 문제점과 활성화 방안. 칼빈논단, 26, 337-358.
  16. 장영희. (2000). 영아교육과정. 서울: 양서원.
  17. 최경애. (2002). 보육시설의 영아기 프로그램 평가척도 개발을 위한 기초 연구: 영아보육프로그램 평가 및 운영 실태조사. 덕성여자대학교 사회과학연구, 6, 191-214.
  18. 최미숙. (1992). 유아 놀이 행동에 관한 연구. 전남대학교 박사학위 논문.
  19. 최은정, 하지영, 서소정. (2008). 보육시설에서의 영아-교사 상호작용에 영향을 미치는 변인 연구 -영아의 전반적 발달수준, 가정의 지원환경, 교사의 민감성을 중심으로-. 한국아동학회, 학술대회, 2, 126.
  20. Albrecht, K., & Miller, L. G. (2001). Innovations: The infant and toddler child development guide. Beltsville, MD: Gryphon House.
  21. Howes, C., Philips, D. A., & Whitebook, M.(1992). Thresholds of quality implication for the social development of children in center-based child care. Child Development, 63, 449-460. https://doi.org/10.2307/1131491

Cited by

  1. The Characteristics of Spatial Configuration of Activity Areas in Classrooms According to the Types of Daily Routine in Child-Care Centers in South Korea vol.25, pp.4, 2014, https://doi.org/10.6107/JKHA.2014.25.4.083
  2. A Case Study on the Environmental Change of a Classroom in Child Care Centers Using Environmental Characteristics of the Home vol.28, pp.2, 2017, https://doi.org/10.6107/JKHA.2017.28.2.057