디지털융복합연구 (Journal of Digital Convergence)
- 제9권4호
- /
- Pages.1-8
- /
- 2011
- /
- 2713-6434(pISSN)
- /
- 2713-6442(eISSN)
DOI QR Code
AHP를 이용한 모바일 기기 선정
Selecting a Mobile Device Using the Analytic Hierarchy Process
- 변대호 (정성대학교 경제금융물류학부)
- 투고 : 2011.06.06
- 심사 : 2011.07.30
- 발행 : 2011.08.31
초록
모바일 기기란 터치 입력을 가진 표시 화면과 소형 자판을 가진 작은 크기기의 컴퓨팅 장치로 이동성과 편리함을 갖추고 인터넷 접속이 가능한 기기로 정의된다. 모바일 기기는 혁신 제품이므로 소비자들은 기술수용 문제와 구매를 위한 의사결정 문제에 직면하게 된다. 본 연구에서는 모바일 기기 구매 의사결정 지원방법의 하나로 계층적분석과정 방법을 제안한다. 6개 주기준과 15개의 세부기준으로 구성된 계층적 모델을 제안하고, 다수의 의사결정자가 참여할 때 평가기준의 중요도와 4개의 모바일 기기(넷북, 테블릿 PC, 카메라폰, 스마트폰)의 우선순위를 도출하는 방법을 제안하였다. 평가기준 중 휴대성이 가장 중요도가 높은 것으로 나타났다. 평가 대안 중 스마트폰의 우선순위가 가장 높았지만 전반적으로 모바일 기기 간 선호도는 차이가 없었다.
A mobile device is a handheld device, typically having a display screen with touch input and/or a miniature keyboard and accessible to the Internet. Because mobile devices are innovative and rapidly changing products, consumers are confronted with a decision-making problem to select the best device. This paper proposes an Analytic Hierarchy Process method to assess mobile devices and shows a method to select best mobile devices when purchasing. For this paper, the mobile devices considered as in the AHP model included net-book, tablet PC, smart phone, and camera phone. We derived 6 main criteria and 15 sub-criteria to synthesize the overall priority of criteria and mobile devices. The criterion of convenience in carrying showed the highest rank in the criteria. Although smart phones had the highest priority, the four mobile devices did not show significant differences in consumer preference.
키워드